Spoorwegmaatschappij NMBS gaat met behulp van een externe consultant de digitalisering van het bedrijf versnellen. Dat schrijft De Tijd. De keuze viel op het Indiase it-bedrijf Tata Consultancy Services (TCS). Het contract heeft een waarde van minstens 175 miljoen euro en kan tot 245 miljoen euro oplopen.
Naar het contract dongen ook Accenture en het Belgisch consortium Proximus, IBM en NRB mee. Maar het zijn dus de Indiërs die met de hoofdvogel gaan lopen. TCS mag de komende vijf jaar op 35 miljoen euro per jaar rekenen en dat contract kan nog twee jaar verlengd worden.
De nieuwe overeenkomst moet de digitalisering van de NMBS een zetje geven. Eerder dit jaar lanceerde de maatschappij al een openbare aanbesteding voor de aankoop van zo’n 13.500 smartphones, 7evenduizend tablets en zesduizend smartwatches. Die toestellen worden vanaf volgend jaar in gebruik genomen en moeten het werk van het personeel zo veel mogelijk papierloos maken. ‘Op alle niveaus in de onderneming wordt pen en papier vervangen door eigentijdse communicatiemiddelen, zodat de medewerkers over efficiënte en moderne tools beschikken om vlot en snel te communiceren met de klanten en met elkaar’, klinkt het in een persbericht. Er moet ook een nieuw klantenportaal komen, MyNMBS, een uniek online account voor elke treinreiziger. Er zal ook meer ingezet worden op cybersecurity en de cloud.
Met de komst van de Indiërs wordt ook de interne it-organisatie van de NMBS op de schop genomen. Tot nog toe bestond die vooral uit driehonderd eigen medewerkers bij filiaal Ypto en zo’n driehonderd externe, zelfstandige consultants. Dat wordt nu veranderd naar maximaal 350 eigen mensen en externe dienstverlening door één bedrijf, TCS.
In 2017 sloot TCS ook al digitaal-veranderingscontract met Bpost. Langzamerhand weet het Indiase concern ook bij de Belgische (semi-)overheid te scoren.