De bank Belfius heeft via zijn innovatieplatform The Studio een nieuw mobiliteitsplatform gelanceerd voor scholen en gemeenten dat gebruikt maakt van blockchaintechnologie. De primeur is voor Bonheiden, Peer en Crisnée.
Dankzij dit digitaal platform zullen de leerlingen uit de gemeentescholen van Bonheiden, Peer en Crisnée ‘digitale munten’ verzamelen, telkens als ze te voet of met de fiets naar school komen. Deze ‘munten’ kunnen ze nadien gebruiken op de kermis, in het zwembad of bij lokale partners. Met dit unieke beloningssysteem willen deze drie steden of gemeenten kinderen aanzetten om zelf concreet bij te dragen tot een betere mobiliteit en een betere luchtkwaliteit in hun schoolomgeving.
Het platform is een cocreatie van The Studio, het innovatieve lab van Belfius, en het Belgische it-bedrijf Flow Pilots, dat digitale oplossingen voor overheden van de toekomst bouwt. Het systeem maakt onder meer gebruik van blockchaintechnologie, wat de privacy en integriteit van de data moet garanderen. Via een dashboard kunnen de scholen en de gemeenten zien hoeveel kilometers de leerlingen hebben afgelegd en hoeveel CO2-uitstoot hierdoor werd vermeden. De lancering van deze digitale applicatie kadert in het luik Mobiliteit van de Smart Belgium-strategie van Belfius.
Dukaten
De inspiratie voor het project werd in Bonheiden gevonden. Die gemeente won de Belfius Smart City Award met een campagne waarbij kinderen met fysieke ‘dukaten’ gemotiveerd werden om te voet of met de fiets naar school te komen. Om helemaal mee te zijn met de digitale trein, wilde Bonheiden de ‘dukaten’ omvormen tot een ‘digitale munt’ op basis van blockchaintechnologie.
Bij registratie krijgen de leerlingen een rfid-tag die ze op hun fiets kunnen monteren of aan hun boekentas kunnen hangen. In de school is er een rfid-scanner die automatisch detecteert wanneer een kind de fietsenstalling binnenrijdt of te voet naar school komt. De kinderen ontvangen hiervoor punten, die meteen in virtuele ‘dukaten’ omgezet worden.
Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit of wandeling. Het houdt daarbij onder meer rekening met de afstand tot de school, de weersomstandigheden en het seizoen. Bovendien kunnen er bonuspunten worden verdiend, bijvoorbeeld bij het dragen van een fietshelm. Lokale partners kunnen zich op het systeem aansluiten en de mogelijkheid bieden tot betalen met virtuele dukaten. Op die manier ondersteunt het project ook de lokale economie.