Het Franse bedrijf Iliad, de gedoodverfde kandidaat om een vierde Belgische gsm-licentie binnen te halen, laat weten geen interesse te hebben in onze vaderlandse markt. Dat schrijft De Morgen. Volgens topman Thomas Reynaud ligt de prioriteit bij Frankrijk en Italië.
Iliad is de prijsbreker die met het merk Free enkele jaren geleden de Franse telecommarkt op z’n kop zette. Nu de Belgische regering het licht op groen heeft gezet om een vierde gsm-speler toe te laten, naast Proximus, Orange en Telenet/Base, keken veel waarnemers in hun richting om die rol op zich te nemen.
Maar het bedrijf lijkt niet bijster in België geïnteresseerd te zijn. Tijdens een meeting met analisten werd topman Thomas Reynaud gevraagd welke internationale markten hij nog wil veroveren, daarbij werd ook specifiek naar België en Duitsland verwezen. Reynaud liet echter weten dat de prioriteit nu naar Frankrijk en Italië gaan.
Dat vooral die twee landen met de aandacht gaan lopen, hoeft niet te verbazen. Voor het eerst sinds 2012 heeft Iliad het aantal klanten op de thuismarkt zien krimpen. Andere telecomspelers beginnen het Free-model (lage prijzen zonder veel service à la Ryanair) immers te kopiëren wat op de rendabiliteit weegt. Ook in Italië schrijft Iliad rode cijfers, vooral door te stunten met absolute bodemprijzen.