Voor Volkswagen is een auto geen auto meer, maar een digitale device op wielen. Met de lancering van een digitaal ecosysteem, de Volkswagen We, wil de autofabrikant vanaf 2020 jaarlijks vijf miljoen nieuwe voertuigen via een hub met elkaar verbinden en laten opgaan in het internet of things.
Volkswagen wil in het jaar 2020 zijn nieuwe modellen uitrusten met een zo open en toegankelijk mogelijk ecosysteem, waarbij het cloud-gebaseerde One Digital Platform de ruggengraat vormt. Dat verbindt auto, chauffeur en alle diensten met elkaar. De vijf miljoen nieuwe voertuigen die vanaf dat jaar jaarlijks van de band rollen, worden daarmee bovendien onderdeel van het internet of things.
Daarvoor moet de auto an sich nog wel enkele veranderingen ondergaan. In dat proces zetten de Duitsers in op een sterk vereenvoudigde it-architectuur, die zijn debuut moet maken in de elektrisch aangedreven I.D.-familie. Zitten er in een Volkswagen nu circa zeventig aansturingsunits met software, straks is sprake van slechts enkele computers met één programmeertaal. In de toekomst komt de software bovendien uit één bron: het Volkswagen Operating System (vw.OS). Niet alleen wordt daarmee het uitvoeren van nieuwe updates eenvoudiger, ook is het een belangrijke stap in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s.
Toonaangevend
De Duitsers hebben zich ten doel gesteld om in 2025 een toonaangevende rol te spelen in de nieuwe auto-industrie. Zo wil het bedrijf naar een marktleiderspositie op het gebied van e-mobility door onder meer innovatieve mobiliteitsoplossingen op te zetten. Met het digitaliseringsoffensief is ongeveer 3,5 miljard euro gemoeid.