Zowel Argenta als (in mindere mate) ING kwamen onlangs in het nieuws met it-problemen. Hebben die uiteindelijk ook een negatieve impact op hun resultaten en reputatie? Dat blijkt nogal mee te vallen. Ook al vertrekt bij ING bijvoorbeeld wel de it-directeur.
Bij Argenta waren de it-problemen het grootst. Zelden kreeg een it-storing in ons land zoveel aandacht als die bij hen. Na een mislukte upgrade van hun it-systeem kon Argenta onmogelijk zijn vier klassieke basisdiensten – bankkaart, bankkantoor, internetbankieren en mobiele app – tegelijkertijd voorzien. De bank gaf prioriteit aan de eerste twee, waardoor online en mobiel bankieren dagenlang onbereikbaar bleken.
Hoeveel de panne de bank heeft gekost, heeft Argenta nooit willen bekendmaken. Ook deze week, bij de publicatie van de halfjaarcijfers, liet de bank-verzekeraar die vraag open. Hoe dan ook, tijdens die beruchte Paasperiode beleefde het bedrijf moeilijke weken. En de problemen bij Argenta hadden ook hun weerslag op it-dienstverleners als Cegeka wiens datacenter wordt gebruikt.
Argenta-klanten niet afgeschrikt
Toch liet Argenta-ceo Marc Lauwers deze week verstaan dat de it-problemen al bij al een ‘verwaarloosbare’ impact op de resultaten hadden. Eerst werd gevreesd voor imagoschade, mede omdat Argenta uiteindelijk besloot af te zien van een compensatie aan alle klanten. Alleen wie kon aantonen dat hij door de it-problemen financiële schade had opgedaan, kwam in aanmerking voor een tegemoetkoming.
De it-perikelen hebben nieuwe klanten alvast niet afgeschrikt. Argenta slaagde er in de eerste jaarhelft naar verluidt zelfs in ruim 22 miljard euro aan nieuwe woonkredieten verkocht te krijgen in België. Dat is één vijfde meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Boze Record-klanten
Ook ING had de voorbije maanden te maken met it-problemen. Al hadden die niet de reikwijdte en weerklank zoals bij Argenta. Toch klaagden heel wat (voormalige) Record-klanten danig over de omzetting van hun online banking account. Blijkbaar ontbraken in die (nieuwe) toepassing soms nog cruciale gegevens. ‘Al mijn lopende informatie over lopende kredieten is zoekgeraakt’, klaagde een klant. ‘Onze gezamenlijke zicht- en spaarrekening zijn reeds zes dagen geblokkeerd’, stuurde een andere klant, die in de winkel niet meer kon betalen, deze zomer naar Computable.be.
Bij ING zelf ontkenden ze de problemen alvast niet, maar konden (of wilden) niet zeggen om hoeveel klanten het ging. In elk geval bleek de reputatieschade – zeker op grote schaal – nog vrij beperkt.
ING: vertrek it-directeur
De nieuwste stap in de reorganisatie bij ING is de voltooiing van het eengemaakt it-platform van de Belgische en Nederlandse bankdivisies. ING België doet het tegen eind dit jaar overigens ook met minder voltijdse it’ers. Het wil dit jaar afsluiten met duizend informatici, vorig jaar waren dat er nog 1250. Of hoe it ook bij ING dit jaar al met enige turbulentie had af te rekenen.
Toeval of niet, de cio van ING België, Johan Kestens, besliste deze week zijn carrière buiten ING voort te zetten. Hij stopt vanaf morgen, maar zal nog een tijdje meewerken aan enkele strategische projecten. Kestens stond in voor de uitbouw van de grote grensoverschrijdende it-organisatie in België en Nederland. Zijn opvolger moet nog worden aangeduid.