Belgische kmo’s nemen een afwachtende houding aan ten aanzien van GDPR en digitalisering in het algemeen. 20 procent van onze kmo’s zou bedreigd zijn door ‘Kodakisering’, het onjuist inschatten van nieuwe technologieën, wat tot een teloorgang leidt.
Dit blijkt uit een rondvraag van aanbieder Megabyte bij een duizendtal kmo’s. Uiteindelijk werden er, zo blijkt uit de kleine lettertjes, iets meer dan honderd antwoorden bij 107 Vlaamse, Brusselse en Waalse bedrijven echt meegenomen. Een beperkt onderzoek dus, al geeft het toch enkele tendensen weet.
Minder dan één derde van de geïnterviewde kmo’s zegt bijvoorbeeld volledig in orde te zijn met de GDPR-wetgeving, die evenwel van kracht is sinds mei 2018. Zowat 20 procent van de ondervraagden geeft toe nog niets ondernomen te hebben op dit vlak.
Beveiliging
Eén vierde van de kmo’s beweert helemaal niet met samenwerkingstools zoals Skype, SharePoint of andere crm-pakketten te werken. Daarnaast maakt 1 bedrijf op 5 nog steeds geen gebruik van de cloud en is een goede 30 procent niet van plan om medewerkers te laten telewerken.
Bijna een kwart van de respondenten zegt ooit slachtoffer geworden te zijn van een cyberaanval. Twee op drie gelooft dat zijn gegevens goed beschermd zijn, en 6 procent is niet op de hoogte van de actieve maatregelen binnen hun bedrijf. 15 procent zou graag zijn beveiligingsmaatregelen verscherpen.
Kodak-scenario
Op basis van deze cijfers concludeert Megabyte dat één vijfde van de kmo’s bedreigd is door ‘Kodakisering’. Naar de fotografiereus, die de uitdaging van de nieuwe technologieën destijds niet goed heeft ingeschat, wat tot hun teloorgang heeft geleid.
Al blijft het bedrijf opvallend mild in zijn conclusie. ‘Deze bevraging toont aan dat de meerderheid van onze kmo’s wel over de nodige luciditeit beschikken’, meent François Bryssinck, medeoprichter en ceo van Megabyte. ‘Ondanks de soms grote lacunes, onthoud ik het aanzienlijk percentage dat zich bewust is van het probleem, en beter wil doen.’