Bij de G20-top in het Argentijnse Salta hebben de vertegenwoordigers van de grootste economieën te wereld afgesproken dat er meer onderzoek moet komen naar de effecten van digitale platforms op bedrijven en consumenten. Duidelijk moet worden waar wereldwijd de kansen en de problemen liggen voor consumenten, concurrentie en innovatie. De afspraken werden op 25 augustus 2018 vastgelegd.
De G20 wil dat de digitale economie concurrerend en eerlijk blijft. Internationaal opererende diensten en platforms hebben daarop een grote invloed. Het gaat daarbij om een relatief kleine internationale groep aanbieders van digitale diensten, data en platforms. De impact daarvan op de economie, op consumenten en vraagstukken over het eigendom en delen van data, zijn nog niet voldoende in kaart gebracht. De G20-landen hebben afgesproken om, ondanks de soms grote verschillen van inzicht tussen de VS, China en de EU over digitalisering, dit nu verder te gaan onderzoeken.
Andere onderwerpen op de agenda in Salta waren het ontwikkelen van en (bij)scholing over digitale vaardigheden en de ondervertegenwoordiging van meisjes en vrouwen in ict en techniek. Ook spraken de G20-bewindspersonen over het realiseren van een wereldwijd toegankelijk en snel internet en internationaal op elkaar afgestemde technologie.
In EU-verband wordt bovendien op dit moment bekeken of het huidige mededingingsinstrumentarium nog voldoet voor de snelle ontwikkelingen in de digitale economie.