Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai), wordt tegenwoordig voor heel wat zaken gebruikt, maar waar vind je die specialisten, algoritmes of tools? Een vraag waar de startup Overture een antwoord op wil bieden. Met hun marktplaats voor artificiële intelligentie hebben ze alvast grootse plannen.
Christiaan Leysen, en Bram Scheerlinck, de founders, deden het idee op tijdens hun vorige job als consultant. ‘Voor mij als consultant was het vaak een zoektocht naar de juiste tools om met ai aan de slag te gaan. Dat moest simpeler kunnen dacht ik. Er zijn veel goede algoritmes en gespecialiseerde developers beschikbaar, maar als bedrijf moet je ze wel kunnen vinden. Het idee voor een marktplaats rond ai in natuurlijke taalverwerking en computervisie was geboren. Samen met Bram Scheerlinck en Dario Incalza, de twee andere co-founders, hebben we er dan onze schouders onder gezet.’
Stevig groeien en samenwerken met andere partijen zijn alvast twee uitgangspunten van de startup. ‘Wij willen constant innoveren en bedrijven tijd doen besparen. Ook andere startups willen we een marktplaats aanbieden, waardoor ze veel sneller in the picture komen. In september gaan we een bètaversie lanceren en dit zowel naar de grotere bedrijven als kmo’s. Zeker richting de kmo’s hebben we grootse plannen, want daar valt nog heel wat te bewerkstelligen. Het democratiseringsproces van ai moet daar nog in gang gezet worden.’
Valideren van platform
Momenteel biedt de marktplaats voor twee zaken oplossingen aan: computervisie en natuurlijke taalverwerking. ‘Computervisie houdt in dat er zaken herkend kunnen worden in afbeeldingen’, geeft Leysen aan. ‘Maar het gaat al een heel stuk verder. De technologie wordt ingezet voor merkbekendheid en demografie. Een frisdrankengigant zou quasi perfect kunnen zien hoeveel frisdrank er op de weide geconsumeerd wordt en door welke profielen, waardevolle info om marketing op af te stemmen. Met de natuurlijke taalverwerking zijn we dan weer in staat sentimenten te herkennen in teksten en om bijvoorbeeld de belangrijkheid van e-mails in te schatten. Er komen ongetwijfeld nog veel meer toepassingen aan.’
Connecteren met anderen, inzichten verwerven en deze delen, daar draait het om bij Overture. ‘We willen de ai-community samenbrengen en hen state-of-the-art-tools en mogelijkheden voorschotelen’, glundert Leysen. ‘Het initiële idee was er eind 2017, maar pas begin maart van dit jaar zijn we echt uit de startblokken geschoten. Momenteel sleutelen we nog volop aan ons platform, maar tegen september gaan onze eerste bèta-gebruikers het in productie kunnen gebruiken. Zeker in de beginfase focussen we ons op de Belgische markt, de perfecte testmarkt. In België zien we trouwens geen collega’s, internationaal zijn er wel al enkele marktplaatsen. Ook spelers als Google, Amazon en Microsoft zijn met kunstmatige intelligentie bezig. Die tools zijn vaak goed, maar heel generalistisch, waardoor ze niet altijd inzetbaar zijn voor andere bedrijven. Al maken wij er soms wel gebruik van als basis.’
Uitgroeien tot de standaard
De standaard worden in ai-applicaties, dat is het streefdoel van Overture. ‘We willen inderdaad uitgroeien tot de nummer één marktplaats. Bovendien moet het voor bedrijven ook mogelijk worden om aanvragen in te voeren, waardoor ze makkelijk de geschikte technologie vinden. We willen snel een oplossing kunnen aanleveren met een beperkte doorlooptijd. Binnen dit en een jaar hopen we toch al heel wat klanten te tellen. Vervolgens kijken we wel wat er internationaal mogelijk is. Naast de marktplaats denken we ook al na over eigen hardware om de applicaties en algoritmes op te laten draaien. Niet elk bedrijf beschikt daar immers over’, geeft Leysen aan.
Na de eerste validatie fase is het tijd om externe investeerders aan te trekken om snelheid te maken. ‘Ons platform is schaalbaar’, dus de toekomst oogt mooi, besluit Leysen.