Dat Voice over IP (VoIP)-bellen en cloudtelefonie de voorbije jaren aan belang hebben gewonnen staat vast. Ondertussen zijn er dan ook heel wat spelers op deze markt. En toch slaagt de startup Teamtel erin zich te onderscheiden. Door resoluut te mikken op micro- en kleine bedrijven veroverden ze alvast op korte termijn heel wat klanten. Een groeiverhaal dat ons wel interesseert.
Ondertussen telt de start-up een 750-tal klanten, groeien ze stevig en toch zijn ze nog maar goed een jaar bezig. ‘Het gaat inderdaad snel’, glimlacht Cedric Hamelryck één van de twee founders. ‘Als telecompartner richten we ons op bedrijven van één tot en met vijftig personen. Er zijn best wel wat andere bedrijven in onze sector actief, maar die mikken vaak op grotere bedrijven. Maar niet alleen op die manier onderscheiden we ons. Uiteraard bieden we de standaardoplossingen aan in VoIP en telefoneren in de cloud, maar we zorgen ook voor volledig geïntegreerde systemen. Concreet wil dit zeggen dat ook kleine bedrijven hun crm- en erp-systemen kunnen koppelen aan hun telefooncentrale. Zo bieden we onze klanten mogelijkheden die normalerwijze enkel voor grotere spelers zijn weggelegd.’
Groeipotentieel
Hoewel de er al zes à zeven belangrijke spelers op de markt actief zijn, schrikt dat de startup zeker niet af. ‘De mogelijkheden tot groeien zijn nog enorm. Er is nog zeker ruimte op de markt. Hoewel ik samen met co-founder Arnoud Van Der Kelen amper een goed jaar geleden begon, tellen we ondertussen acht mensen en al heel wat klanten. Tot op heden zijn we ook met eigen middelen kunnen groeien, maar tegen het einde van het jaar mikken we toch op een aanzienlijke funding. We willen ons commercieel steviger gaan profileren op de markt en daar zijn budgetten voor nodig. We willen elke klant persoonlijk ontmoeten en begeleiden bij de opstart, maar daar kunnen we wel wat extra sales power bij gebruiken. Het extra kapitaal moet ons dus toelaten nog sneller te groeien’, geeft Hamelryck aan.
De ambitie van Teamtel? ‘Die klinkt niet enorm, maar als je de getallen bekijkt is het toch wel de moeite waard. We willen binnen het jaar 1 procent van de markt in onze niche van kleine bedrijven veroveren. Dan spreek je toch al snel over een tweeduizend bedrijven, dus zowat een verdubbeling van onze huidige klantenbestand. Dat moet wat ons betreft zeker haalbaar zijn. Momenteel beperken we onze commerciële inspanning immers tot Google Adwords en komen de meeste leads via tevreden klanten binnen, maar daar moet het bijkomend kapitaal dus verandering in brengen. Zo kunnen we onze naamsbekendheid opvijzelen en meer mensen op het terrein krijgen. Op die manier kunnen we de volgende stap vooruit zetten.’
Traditionele Belg
Ondertussen werkt ongeveer 95 procent van het klantenbestand van Teamtel in de cloud. ‘Voor enkele klanten werken we nog met traditionele telefonie en telefooncentrales, maar dat is toch wel een minderheid. Wij slagen er immers in om technologie die qua budget normalerwijze enkel voor grote bedrijven is weggelegd, beschikbaar te maken voor veel kleinere ondernemingen. Onze klanten beschikken zo over de meest innovatieve producten, tegen een betaalbare prijs. Met een kost van acht euro per user per maand en vervolgens enkel de tariefkosten kan iedereen er gebruik van maken. Zo zijn we in principe toch heel wat goedkoper dan heel wat andere spelers op de markt.’
‘Het feit dat de Belg toch nog steeds wat traditioneler is, remt de startup een beetje af. VoIP is ondertussen ingeburgerd, maar bellen in de cloud blijft voor heel wat ondernemers toch nog onbekend. Bovendien hebben we natuurlijk nog geen klinkende naam en heerst er soms nog wat wantrouwen. Nochtans hebben we een state-of-the-art oplossing. Mobiele telefonie, web- en videobellen en een volledig uitgeruste digitale telefooncentrale, het kan allemaal. We verwerken momenteel al zo’n 150.000 oproepen per maand, maar daar kunnen er nog heel wat bij. En die klanten willen we zo snel mogelijk overtuigen’, besluit Hamelryck.