Zowat de helft van de Belgen gebruikt enkel nog zijn computer of smartphone om te bankieren. Dat schrijft De Standaard. Bezoeken aan het bankkantoor zijn een uitzondering geworden.
Bij bankverzekeraar KBC bijvoorbeeld gaat de digitale transformatie ‘veel harder dan verwacht’. Het bedrijf verkocht twee derde van al zijn consumentenleningen digitaal. Bij de kredietkaarten wordt ongeveer de helft digitaal aan de man gebracht. Twee jaar geleden lagen die cijfers nog quasi op nul.
Dat heeft gevolgen voor het klassieke bankbezoek. De helft van de KBC-klanten heeft tussen april en juni van dit jaar geen voet in een klassiek kantoor gezet. Dat zal waarschijnlijk gevolgen hebben voor het aantal kantoren, zo zegt topman Johan Thijs.
Ook bij andere banken is de trend onmiskenbaar. Bij BNP Paribas Fortis daalde het aantal kantoorbezoeken vorig jaar met 14 procent in vergelijking met 2016. Daar werden meer dan 28 procent van alle producten digitaal verhandeld. Bij spaar- en beleggingsproducten loopt dat op tot 35 procent.
Belfius ten slotte doet even goed mee met de trend. Bij deze bank werden de helft van de pensioenspaarrekeningen digitaal verkocht en meer dan een kwart van de verzekeringen. Hun app heeft nu 1,2 miljoen gebruikers, ruim een vijfde meer dan in 2017. De app wordt gemiddeld elke dag geopend.