Sparkcentral gaat de messaging-app Whatsapp Business toevoegen aan zijn contactcentersoftware. In ons land verkregen KBC en Engie Electrabel als eersten toegang tot het pilootprogramma. Zij zullen inkomende WhatsApp-berichten in Sparkcentral kunnen doorsturen naar vrije medewerkers, net zoals inkomende telefoons of e-mails.
Sparkcentral (opgericht door Davy Kestens) is daarmee een van de eerste officiële Whatsapp Business Solution Providers. De combinatie van Whatsapp en Sparkcentral moet de klantervaring verbeteren en de contactmomenten met die klant stroomlijnen. Het gebruik van de chat-app is ook kostenefficiënter dan voice, mail of live chat, zo voer het bedrijf aan.
‘Sinds zes februari kunnen KBC-klanten via Whatsapp met KBC communiceren’, zegt Karin Van Hoecke, general manager for mass retail at KBC’s Belgium Business Unit. ‘Onze klanten maken er enthousiast gebruik van en appreciëren het dat we hen via hun favoriete kanaal te woord kunnen staan. Om te schalen en om Whatsapp Business aan alle klanten te kunnen aanbieden gaan we in zee met Sparkcentral en hun enterprise messaging customer service platform.’
De use cases van Whatsapp Business gaan van eenvoudige uitgaande notificaties (een boeking- of aankoopbevestiging, bestelbonnen, leveringsnotificiaties,…) tot volledige klanten service en support (vragen over facturatie, productupdates, afhandelen van dringende zaken,…).
‘Whatsapp helpt bedrijven en klanten om snel en gemakkelijk met elkaar in contact te komen’, zegt ceo Joe Gagnon van Sparkcentral. ‘Met de juiste strategie kan dit zonder extra kosten gebeuren. Meer engagement maakt klanten loyaler en laat self service toe. Customer engagent is een goudmijn voor bedrijven, het moet alleen op de juiste manier toegepast worden.’