Telecomoperator Proximus heeft over het tweede kwartaal van zijn boekjaar een brutowinst van 493 miljoen euro geboekt, dat is 6 procent meer dan vorig jaar en meer dan waarop analisten hadden gerekend.
De omzet van Proximus tikte tussen april en juni af op bijna 1,5 miljard euro, dat is 2,6 procent meer dan in 2017. Vooral lagekostendochter Scarlet en de producten Tuttimus en Bizz All-in blijven succesnummers. Die laatste twee quad play-pakketten hebben nu samen 439.000 klanten. Alles samen bedient Proximus nu meer dan 1,4 miljoen gezinnen en bedrijven met een triple- of quad play-aanbieding, goed voor bijna de helft van het totale klantenbestand.
Voor vast internet heeft Proximus nu net iets meer dan twee miljoen klanten, een aangroei van zo’n zesduizend mensen. Het aantal tv-klanten tikt af op 1,58 miljoen. In mobiele postpaid groeide het klantenbestand in het tweede kwartaal aan met 45.000 kaarten tot een totaal van 3,95 miljoen. Het totale aantal prepaidkaarten bedroeg 886.000 eind juni 2018, wat wel een daling van 39.000 eenheden inhoudt. In het tweede kwartaal van 2018 kwamen er netto achttienduizend m2m-kaarten bij. In vaste spraak heeft het bedrijf nog iets meer dan 2,5 miljoen abonnees, een daling van 25.000.
De omzet uit it, waar onder meer dochter Telindus onder valt, steeg met 6,2 procent. Wholesale-carrierdochter Bics zag de kwartaalomzet zelfs met 8,9 procent toenemen, naar 340 miljoen euro, maar daar zit wel het in 2017 overgenomen Telesign mee inbegrepen.
Proximus zet zijn strategie verder ‘om zijn aanbod uit te breiden buiten de loutere connectiviteitsdiensten en nuttige oplossingen te bieden voor de digitale transformatie van professionele klanten’, zo meldt het in een persbericht. ‘Met de recente overnames van Umbrio en Codit onderstreepte Proximus zijn ambities om in dit domein te blijven groeien. Daarenboven noteerde het enterprise-segment een hogere omzet uit mobiele diensten, dankzij een forse toename van het aantal mobiele klanten, en ging het verder vooruit in advanced business services.’
Globaal gezien verwacht Proximus het jaar 2018 af te sluiten in lijn met zijn jaarverwachting, met een licht stijgende groepsebitda en een vrijwel stabiele omzet op de thuismarkten. De capexvooruitzichten voor 2018 blijven onveranderd op ongeveer een miljard euro.
Beleggers waren alvast verheugd met de cijfers van Proximus. Op de beurs stond het aandeel meteen na opening zo’n 7 procent hoger.