Het Belgische Mediagenix is momenteel bezig met de opstart van een eigen Amerikaanse vestiging in Fort Lauderdale. Het bedrijf maakt software waarmee tv-stations hun uitzendingen kunnen beheren.
Mediagenix ontwikkelt het geïntegreerde softwarepakket What’s On en is voor steeds meer broadcasters de ruggengraat waarmee ze hun hele programmatie, zowel lineair als on-demand, beheren. What’s On bevat onder meer modules voor programmatie, promotieplanning, rechtenbeheer en VOD (Video on Demand) en OTT (Over the Top – via internet). Meer dan negentig broadcasters, mediabedrijven, telco’s en service providers wereldwijd werken met What’s On. Het bedrijf telt nu zo’ 170 medewerkers. Daar moeten er op korte termijn dertig bijkomen.
‘Vanuit Fort Lauderdale kunnen we in Noord- en Zuid-Amerika onze huidige klanten beter ondersteunen, lokale markten prospecteren én inzetten op nieuwe spelers als telecom- en kabeloperatoren’, vertelt ceo Dirk Debraekeleer. Het bedrijf heeft met klanten als AMC en het Braziliaanse TV Globo al stappen gezet in het Noord- en Zuid-Amerikaanse medialandschap.
De markt waarin Mediagenix actief is, is zich op brede schaal aan het herschikken en neigt steeds meer naar een hybride model. Omroeporganisaties en mediabedrijven concurreren tegenwoordig op wereldschaal. Daarnaast is dankzij digitale televisie, on-demand services en streamingdiensten het aanbod enorm veranderd en bieden spelers zoals Netflix nieuwe mogelijkheden. ‘Expansie en innovatie dringen zich op. Door de internationalisering van het klantenbestand en de toenemende diversiteit aan projecten behoort Mediagenix vandaag tot de top in de internationale televisiewereld. Zo haalden we recent nog grote spelers binnen als de BBC, Disney en ViaCom’, zegt Debraekeleer.