Cybersecurity kende de afgelopen jaren een stevige groei. Online loop je immers best wel wat gevaar. Om te weten welke bedreigingen er zijn voor je onderneming, moet je weten welke sporen je online achterlaat. Het speelveld van de Belgische startup Sweepatic. Wij spraken met Stijn Vande Casteele, één van de founders.
Hoewel de startup nog maar sinds november 2016 actief is, hebben de oprichters al ruimschoots hun sporen verdiend in cybersecurity. ‘Onze thuisbasis is Leuven, maar we hebben ook een team in Tsjechië aan de slag’, geeft Vande Casteele aan. ‘Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat we met Sweepatic de online voetafdrukken van bedrijven in kaart brengen. Door de Sweepatic-oplossing van op het internet te laten lopen, krijgt een onderneming een accuraat en up-to-date beeld van de veranderingen in de voetafdruk en welke gevoelige sporen met bijhorende risico’s ze lopen. We hebben zeven modules als SaaS ter beschikking die zijn voorzien van verkenningstechnieken. Pas als je weet wat je hebt en welke bedreigingen er zijn, kan je je onderneming efficiënter en doeltreffender online gaan beveiligen. Als ik het wat moeilijker mag uitdrukken: We doen discovery en analyse naar alle internet facing assets en hun exposure’, vat de co-founder de dienstverlening samen. De tool van Sweepatic loopt continu en verzamelt voortdurend data die wordt bijgehouden in een centraal register. Dit register brengt de zwakke punten van de beveiliging feilloos in kaart.
Zwakke beveiliging
De meeste bedrijven hebben trouwens geen enkel idee over mogelijke bedreigingen. ‘Heel wat bedrijven hebben geen besef over het feit dat ze attractief zijn voor cybercriminelen. Nochtans is dat zeker nu met de GDPR-wetgeving nog belangrijker geworden, je moet immers kunnen aantonen waar je data zit en dat deze goed beveiligd is. Voor ons betekent dit dus in elk geval een serieuze opportuniteit.’
Ondertussen zijn de eerste klanten overtuigd en komt het erop aan om snelheid te gaan maken. ‘We hebben net de eerste klant in de Verenigde Staten getekend en in België zijn bijvoorbeeld KBC en CM al klant. De eerste tractie komt voornamelijk uit de Verenigde Staten, België en het Verenigd Koninkrijk. We tellen ondertussen zeven mensen, maar zullen de komende periode ongetwijfeld nog stevig in aantal groeien.’Het verdienmodel van Sweepatic is in een abonnementsformule gegoten. Eén of twee jaar zijn de standaardperiodes, maar we bekijken graag samen met klanten mogelijkheden op maat’, geeft Vande Casteele aan.
Investeringsronde en schaalbaarheid
De startup financierde in de beginfase zichzelf met de hulp van VLAIO, en is net aan een eerste externe investeringsronde begonnen. ‘Dit investeringskapitaal gaan we benutten om te investeren in onze marketing, business en productontwikkeling. In de eerder genoemde landen zijn werken we samen met strategische service providers, zodat we de nodige verkoopkanalen hebben in elke markt. Uiteraard blijven we verder investeren in de ontwikkeling van onze technologie.’
De technologie van het bedrijf werd onlangs opgepikt door internationaal gereputeerde instituten als Forrester, wat geen kleine referenties zijn. ‘Onze deeptech-oplossing is dan ook uniek. We gingen net door een dertien weken durend accelerator traject van Cylon in Londen. Een bijzonder leerrijke ervaring die ook veel contacten heeft opgeleverd’, geeft Vande Casteele aan.
Martin Čarnogurský is de coding rockstar van de startup en het brein achter de technologie. ‘Hij is erin geslaagd een schaalbare oplossing te ontwikkelen om de online voetafdrukken van een bedrijf permanent in kaart te brengen. Om de negen maanden verdubbelt deze hoeveelheid aan informatie trouwens. We maken dan ook gebruik van de nieuwste technologieën op het vlak van cloud computing. Daarbij maken we in onze tech stack veelvuldig gebruik van Javascript en Python’
Klaar voor verdere groei
Of er ook struikelblokken zijn? ‘Bijkomend kapitaal is een belangrijke, maar daarnaast verloopt de salescyclus momenteel ook vrij traag, zeker in België. Beslissingen worden hier tergend traag genomen wat ons belemmert om meer snelheid te maken, maar onoverkomelijk is dat niet.
Het feit dat gereputeerde consultancykantoren in hen geloven en een belangrijke accelerator als CyLon mee de schouders onder Sweepatic zet is alvast een goed teken. ‘We voelen inderdaad het momentum en we zijn klaar om snel te groeien. Nu nog die contracten tekenen en we zijn vertrokken voor jaren’, besluit Vande Casteele.