In België worden dagelijks gemiddeld twee à drie data-inbreuken gemeld. Het aantal meldingen stijgt zienderogen. Dat is (uiteraard) het gevolg van de nieuwe GDPR-wetgeving die op 25 mei inging. Toch heeft GDPR minder impact dan velen eerst dachten.
Eerst de cijfers over de data-inbreuken. Een van de maatregelen van de GDPR is namelijk die meldingsplicht bij datalekken. Als de (persoonlijke) gegevens van klanten of werknemers in gevaar komen, moet een bedrijf dat binnen 72 uur melden. Dit gebeurt dan zowel aan de betrokkenen als aan de nieuwe gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), de voormalige Privacycommissie. Het is een van de bekende onderdelen van de GDPR-wetgeving.
Twee à drie per dag
Let wel, bedrijven konden voor 25 mei die datalekken ook al spontaan melden aan de Privacycommissie. In de telecomsector was dat verplicht, voor de rest werd het aangeraden. Maar echt veel indruk maakte dat blijkbaar niet. In 2016 en 2017 behandelden ze daar een goeie twintig dossiers.
Als je dat vergelijkt met Nederland, dan is het een wereld van verschil. Daar bestaat al langer meldingsplicht. In 2017 waren er 10.009 meldingen van datalekken. Ruim vierhonderd keer meer dan in België dus.
Volgens Willem Debeuckelaere, voorlopig nog in functie bij de gegevensbeschermingsautoriteit, komen er sinds de GDPR bij hen dagelijks twee à drie meldingen van een datalek binnen. In totaal gaat het voor dit jaar al om 55 dossiers, dus ruim het dubbele van heel 2017. Dat bevestigt hij in de krant De Tijd.
Orange
Voorlopig lijken die toename van de meldingen van buitenaf de grootste impact van de GDPR. Het ernstigste incident tot nu toe deed zich voor bij de telecomoperator Orange Belgium waar buitenstaanders bij een inbraak in een server (mogelijk een beperkt aantal) gegevens van 15.000 klanten bemachtigden. Het bedrijf verwittigde zowel klanten als autoriteit, maar had dat als telecombedrijf vóór de GDPR-wetgeving ook al moeten doen.
Niet elk datalek is bovendien even ernstig. Het hoeft dus niet per se om Russische hackers of ander gespuis te gaan. Veel datalekken hebben slechts betrekking op één persoon. Als een bedrijf bijvoorbeeld persoonlijke data per ongeluk naar een andere persoon verstuurt, is er ook al sprake van een datalek. Of iemand die een laptop verliest op de trein. Kortom, veel gevallen zijn eerder onschuldig
Beperkte impact
De impact van de nieuwe Europese databeschermingsregels op grote Belgische bedrijven lijkt voorts momenteel eerder beperkt. Bij de telecomoperator Telenet sleutelden, volgens De Tijd, zowat 7.500 klanten (waaronder ikzelf) in de aanloop naar 25 mei aan hun privacyaanpassingen. Dat is niet erg veel.
Wat al helemaal overtrokken is, is dat consumenten zogezegd hun data willen opvragen of aanpassen. Bij Telenet hebben slechts 500 klanten hun data opgevraagd, bij de supermarktketen Colruyt zijn dat er tot dusver 600 van de 4 miljoen klanten. Daar vroegen 54 klanten effectief hun gegevens te schrappen. Dat is (om de voormalige wielrenner Alberto Contador even te parafraseren) 0,0000135 procent…
Samengevat, ondanks alles wat er op voorhand is verteld en ondanks alle doom scenario’s, valt het qua GDPR-impact best mee. Voorlopig toch.