Elke sector ondergaat tegenwoordig een grote digitale transformatie. Ook de ‘traditionele’ boekhoudkundige sector ontsnapt er niet aan. Meer nog, de evoluties komen ook van binnenuit. In dit speelveld is de startup Skwarel alvast een voorloper. We bekijken dit bedrijf van wat naderbij.
Skwarel brengt een webapplicatie op de markt die koppelt aan de software van de boekhouder. Deze applicatie maakt het mogelijk dat er tussen de klant en boekhouder veel efficiënter, sneller en transparanter gecommuniceerd wordt. Dit gebeurt volledig in de cloud, er komt geen papier meer aan te pas. De klanten zijn dan ook boekhouders, die de tool – al dan niet tegen betaling – ter beschikking stellen van hun klanten.
Van intern gebruik naar commercieel succes
De startup zag het levenslicht toen in 2012 de boekhouder Patrice Schellekens en it-specialist Philippe Denis elkaar vonden. Zij zagen niet enkel hun eigen kantoor, maar ook heel wat andere boekhouders worstelen met een moeizame communicatie met de klant. Ze ontwikkelden dan ook een tool die dit moest vergemakkelijken. Eerst voor intern gebruik, maar al snel zagen de mogelijkheden in. ‘Onze klanten waren laaiend enthousiast en we wisten dan ook al snel dat we ons idee moesten commercialiseren: Skwarel werd gelanceerd. Funding hadden we niet nodig, want het boekhoudkantoor stond in voor de financiering. Ondertussen zijn we wel twee kapitaalinjecties later, maar die waren nodig om de snelle groei vol te houden’, geeft Nathalie Servaye, sales leader van Skwarel aan.
Midden 2016 werd het Skwarel echt commercieel actief. ‘In België en Luxemburg zijn we begonnen en op deze markten focussen we ons nog steeds. De opgehaalde funding zetten we nu in om meer en meer boekhoudpakketten met onze applicatie te connecteren. De Waalse en Luxemburgse markt benaderden we het eerst, maar ondertussen zijn we ook overgestoken naar het Vlaamse landsgedeelte. De gebruikte boekhoudsoftware is er anders, maar ondertussen Expert/M en Exact Online, de meeste gebruikte software.’
Het communicatiekanaal tussen boekhouder en klant
‘We profileren ons als hét communicatiekanaal tussen boekhouder en klant. Daarmee onderscheiden we ons. Bovendien zorgen we voor een gedetailleerd platform met heel wat mogelijkheden, zonder het gebruiksgemak uit het oog te verliezen. Onze applicatie – die ook via een app op de smartphone beschikbaar is – laat toe gemakkelijk documenten op te laden, rapportages te consulteren en rechtstreeks in contact te treden met de boekhouder. De klant krijgt zo veel meer transparantie en zelfstandigheid. We werken ook volop verder aan intelligente berichtenuitwisseling. Zo krijg je bijvoorbeeld gelijk meldingen van ontbrekende facturen. Maar niet alleen voor de eindklant biedt Skwarel voordelen. De boekhouder kan directer communiceren en krijgt de nodige documenten ook sneller en/of meer gespreid binnen. De bedoeling is immers dat de documenten wekelijks worden doorgestuurd. Daarmee vermindert de stress die gepaard gaat met het afsluiten van de boekhouding drastisch’, geeft Servaye aan.
Groeien in België en Luxemburg
Skwarel zou nog sneller kunnen groeien, maar steekt heel wat tijd in het overtuigen van boekhouders die vaak nog niet digitaal werken. Zijn ze al mee met de digitale trein, dan zijn ze onmiddellijk overtuigd, maar anderen moeten we echt nog overtuigen van het nut. Het gaat om een vrij traditionele sector. ‘Maar dat houdt ons niet tegen. We blijven investeren in bijkomende connecties met boekhoudpakketten en andere software. Voorlopig in België en Luxemburg, daar ligt nog meer dan genoeg werk op de plank’, besluit Servaye.