Hoe doen Google, Microsoft, Oracle en andere het met hun cloudaanbod bij Belgische bedrijven? En niet onbelangrijk: wie doet het beheer van die (public) clouddiensten. Is dat de klant of een outsourcing partij? De meningen willen hier wel eens verschillen.
Het was Whitelane Research dat onlangs een rondvraag deed bij zowat 200 Belgische it-klanten, voornamelijk grote organisaties. Goed voor bijna 600 contracten. Zeven vooraanstaande cloud providers werden inzake klantentevredenheid onder de loep genomen.
Google en Microsoft
De native cloud providers als Google, Salesforce.com en Amazon doen het in de rondvraag het best. Zij halen qua tevredenheid de hoogste cijfers. SAP en Oracle bengelen onderaan. Toch wil Jef Loos van Whitelane Research die bevinding relativeren. ‘Enerzijds zijn de verschillen tussen de aanbieders vaak niet zo heel groot. Anderzijds hebben partijen als SAP en Oracle ook een legacy vanuit hun traditionele software business. Dat geeft hen vaak weinig flexibiliteit met softwarelicenties.’
Vooral het resultaat van Microsoft kan Loos erg waarderen. ‘Ik heb uit deze lijst van cloud spelers het meest respect voor Microsoft. Het is eveneens een traditionele partij met een klassiek software-aanbod en licentie-aanpak. Maar ze zijn er blijkbaar toch in geslaagd om hun business om te vormen naar een cloudmodel. Dat wordt blijkbaar wel erg gewaardeerd’, stelt Loos.
Microsoft is overigens ook de partij die in het onderzoek van Whitelane Research opduikt met de meeste contracten. Wat er op wijst dat hun aanbod, met zowel Office 365 als Azure, al behoorlijk is ingeburgerd. Nummer twee en drie in de indicatieve lijst van cloud providers met meeste contracten zijn respectievelijk Salesforce.com en SAP.
Rol van outsourcer
Een tweede belangrijk element in het onderzoek is de rol van de outsourcer in het cloudtijdperk. Daar willen de meningen grondig verschillen. ‘Vraag je aan de eindklant wie het beheer van de public cloud diensten en daarvan zegt slechts 16 procent dat dit door een outsourcer moet gebeuren. De meeste klanten vinden dat hun eigen it-team dit moet regelen.’
Maar stel de vraag over het beheer van public clouddiensten aan een outsourcer, dan liggen de kaarten anders. ’89 procent van de outsourcers vindt dat ze het beheer van publieke clouddiensten voor hun klant best op hun rekening kunnen nemen. Dat is een groot verschil.’
Overlevingsmodus
De klassieke namen in outsourcing ervaren concurrentie van de cloud. Loos denkt dan aan partijen als Atos, DXC (het vroegere CSC), Cap Gemini en IBM. Ook al werken ze steeds meer samen met cloud providers.
‘Die traditionele namen staan inderdaad voor een uitdaging’, besluit Jef Loos. ‘Ze moeten, naast de andere concurrentie die ze krijgen, een antwoord bieden op het aanbod vanuit de public cloud. Eigenlijk moeten ze zorgen dat ze relevent blijven. In die zin zitten ze wat dat betreft in een overlevingsmodus.’