IMSystems, een spin-off van de TU Delft, krijgt zeshonderdduizend euro aan groeikapitaal voor het doorontwikkelen van een alternatief voor tandwielaandrijving bij robotica. Het bedrijf ontwikkelt een nieuw transmissiesysteem dat kracht efficiënter overbrengt dan die veelgebruikte tandwielaandrijving. Het systeem met de naam Archimedes Drive is volgens de makers bovendien compacter en kan tegen lagere kosten gemaakt worden.
Volgens IMSystems zorg het nieuwe transmissiesysteem ervoor dat dat de bewegingen van robots nauwkeuriger, krachtiger en beter controleerbaar worden. ‘Met deze drive kan een productierobot tot 40 procent meer werk leveren in dezelfde tijd en komen nieuwe toepassingen in zicht binnen onder andere de robotchirurgie‘, schrijft het in een persbericht over de kapitaalinjectie.
IMSystems ontvangt een investering van InnovationQuarter en Lucros Investment. Met dat geld moeten belangrijke stappen worden gezet in de productontwikkeling en het naar de markt brengen van de technologie.
De ontwikkelaars: ‘Auto’s, robots en windturbines bewegen met behulp van tandwielaandrijving. Maar dat systeem heeft nadelen. Zo grijpen de tandwielen nooit helemaal precies in elkaar, wat tot krachtverlies en onnauwkeurige bewegingen leidt. Bovendien zijn de tandwielen onderhoudsgevoelig en relatief groot en zwaar.’
Doorbraak
Volgens de makers is de ‘Archimedes Drive’ is de eerste echte doorbraak in de wereld van transmissies in ruim zestig jaar tijd. ‘In plaats van tandwielen gebruikt het een gepatenteerd (planetair) vertragingssysteem met gladde holle rollers van hard staal die over elkaar rollen en de krachten op basis van wrijving overbrengen.
Hiermee zegt IMSystems in staat te zijn om in een kleiner en lichter model meer kracht te leveren dan bestaande alternatieven. ‘Bovendien zijn de overbrengingen nauwkeuriger door het ontbreken van speling. Daarnaast heeft het systeem geen smering nodig, wat significant in onderhoud scheelt. Met de belofte dat het product qua prestaties en prijs de concurrentie ver achter zich laat, willen we een revolutie teweeg brengen in de roboticamarkt’, licht het bedrijf toe.
Cobots
Door zijn nauwkeurige en efficiënte overbrenging zijn de mogelijkheden om de Archimedes Drive in zetten zeer uitgebreid, het kan bijvoorbeeld gaan om toepassingen voor windturbines, vliegtuigen en elektrische auto’s, maar IMSystems richt de pijlen in eerste instantie vooral op de robotica.
‘Alle grote fabrieken willen graag kleinere industriële robots die nauwkeuriger kunnen werken. En dat is precies waar de Archimedes Drive geschikt voor is. Het verhoogt de productiviteit van robots die laswerk verrichten of chips inbrengen en maakt nieuwe toepassingen op termijn mogelijk zoals operaties zonder chirurg. Ook samenwerkingen tussen mens en robot, zogenaamde ‘cobots’, zullen een vlucht nemen. Nu staan robots nog in kooien, omdat ze door hun onnauwkeurige bewegingen gevaarlijk zijn voor mensen. Maar straks kunnen de robots hun kooi uit’, lichten de makers toe.
De zes ton aan groeikapitaal wordt gebruikt om het product te optimaliseren en in samenwerking met de grote robotica fabrikanten duurtesten uit te voeren. ‘De basis werkt, nu moet ook aangetoond worden dat de Archimedes Drive op lange termijn blijft draaien en voldoet aan de hoge eisen van de industriestandaard’, aldus de ontwikkelaars van het transmissiesysteem. Het bedrijf ontving eerder ook een investering van 300.000 uit het proof-of-concept fonds Uniiq.
RoboValley
Archimedes Drive is bedacht aan de TU Delft. Voor verdere ondersteuning is het bedrijf vervolgens gestapt naar de startupfabriek YES!Delft, waarna het is verhuisd naar RoboValley. Op die campus die banden heeft met de TU werken meer dan 170 robotica-onderzoekers samen met ondernemers en andere experts uit de publieke en private sector aan de volgende generatie robotica.