De voorbije weken werkte ING hard aan de integratie van Record Bank. Maar blijkbaar zijn er nog problemen. Een aantal klanten heeft klachten naar aanleiding van de integratie en loopt naar eigen zeggen zelfs schade op. ‘Belangrijke informatie is verdwenen.’
De voorbije weken stonden bij ING op it-vlak in het licht van de samensmelting van Record Bank en ING België. In totaal werkten zo’n duizend medewerkers, waarvan heel wat informatici, mee aan dit project.
Toch duiken hier en daar klachten op, blijkt uit reacties die Computable.be kreeg. Blijkbaar ontbreken in de (aangepaste) toepassing van klanten soms nog cruciale gegevens. ‘Al mijn lopende informatie over lopende kredieten is zoekgeraakt’, klaagt een klant. ‘Wij hebben voor een investering dringend een officieel document nodig met de huidige staat van onze aflossingstabel. Omdat die er niet is, moeten wij afhaken voor een nieuwe investering en lijden we dus veel schade.’
Het is geen eenmalige klacht. Ook een andere klant getuigt van een gelijkaardig probleem. ‘Mijn spaarrekening en kredieten zijn niet meer terug te vinden’, klinkt het resoluut. ‘Ook ik loop schade op, omdat ik daardoor geen heropname kan aanvragen in verband met een verbouwing.’
Hallo, ING?
ING erkent dat er hier en daar nog een probleem kan opduiken, maar wil de perikelen toch zoveel mogelijk nuanceren. ‘Enkele incidenten werden, zodra gekend, opgepikt en behandeld door onze experten ter zake’, aldus ING-woordvoerster Joëlle Neeb.
Dat er cruciale elementen (of rekeningen) verloren zijn gegaan wordt bij ING alvast formeel ontkend. ‘We kunnen meegeven dat er geen meldingen noch gekende incidenten zijn van verloren spaarrekeningen of kredieten na de migratie’, zo klinkt het.
Of er (veel) meer klachten zijn, daar wil men bij ING niet op ingaan. ‘We geven geen verdere toelichting wat andere klanten en mogelijke klachten betreft, dit voornamelijk omwille van privacy-redenen’, antwoordt Neeb.
Als we mogen afgaan op enkele klanten, hadden ING en Record bij een aantal problemen toch niet meteen een antwoord voorhanden. ‘Bij ING weten ze van niets en bij Record werd ik eerst aan het lijntje gehouden’, aldus een recente reactie van een klant.
Toch raadt ING-woordvoerster Joëlle Neeb aan om eventuele problemen persoonlijk te melden. ‘Wanneer een klant een probleem of een klacht heeft, raden we deze persoon ten sterkste aan contact op te nemen met het contact center’, klinkt het.
Wij zijn ook een overgenomen klant van Record. Onze hypotheeklening is nergens te bespeuren. Bovendien zijn onze gezamelijke zicht- en spaarrekening reeds 6 dagen geblokkeerd, omdat mijn echtgenoot zijn identificatiegegevens niet in orde zouden zijn? Ondertussen hebben wij onze beide ID’s laten inlezen en heeft mijn echtgenoot nog een bijkomend document moeten invullen en ondertekenen betreffende de aard van zijn beroep en het bevestigen van zijn domicilie-adres (ID ingelezen???!!!), doch helaas, ING zet ons al 6 dagen zonder geld. Kunnen ook geen antwoord geven over het waarom wij hier eerst geen schrijven van hebben ontvangen, en onze rekeningen carrément zonder verwittigen geblokkeerd hebben. Stond in supermarkt, en toen ik mijn koopwaren niet kon betalen, is dit boven water gekomen. ING gaat er sowieso uit bij ons, maar eerst nog aan ons geld zien te geraken.
buitengooien die onpersoonlijke klungeraars