Wetenschappelijke instituten, starters en een aantal getrouwen waaronder SAP, Salesforce, HPE, Huawei, IBM en Software AG moeten de CeBIT in Hannover redden. Ze zijn nadrukkelijk aanwezig tijdens de ict-vakbeurs, die nog tot vrijdag voortduurt. Wat eens Europa's grootste it-beurs was, beleeft deze week een herstart als een business festival voor innovatie en digitalisering.
SAP begint kermis
SAP, het grootste softwarebedrijf met hoofdvestiging in Duitsland, heeft op de CeBIT een zestig meter hoog reuzenrad opgesteld. Binnen de veertig gondels kunnen bezoekers met verschillende technologieën kennismaken zoals machine learning, kunstmatige intelligentie en het internet of things (IoT). Het reuzenrad maakt deel uit van een intelligent amusementspark dat meerdere attracties omvat. SAP past hierbij ‘digital twins’ toe: digitale weergaven – simulaties – van fysieke entiteiten of systemen.
Digital twins worden gebruikt om de staat van bepaalde apparaten beter te kunnen doorgronden. Door gegevens te analyseren kan bijvoorbeeld worden voorspeld wanneer het reuzenrad onderhoud behoeft. Defecten worden vroegtijdig gesignaleerd. De informatie is ook te gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen. Machine learning helpt bepaalde problemen te identificeren, bijvoorbeeld als het glas in de gondel barsten vertoont of de nooduitgangen van een park glad worden.
IBM helpt astronaut
IBM demonstreert het digitale expertsysteem Cimon, dat de Duitse astronaut Alexander Gerst moet assisteren tijdens zijn tweede zes maanden lang durende missie naar het internationale ruimtestation ISS. Cimon, waarin kunstmatige intelligentie van IBM Watson zit verwerkt, moet de astronaut helpen bij experimenten in de ruimte. Gerst kan Cimon spraakgestuurde instructies geven. De afgelopen maanden heeft hij Cimon uitvoerig getraind hem beter te begrijpen. IBM heeft de digitale assistent samen met Airbus ontwikkeld. Behalve kunstmatige intelligentie worden ook blockchain en cloudtechnologie toegepast.
Bouw je eigen IoT
Software AG, dat vorig jaar maart IoT-specialist Cumulocity overnam, zet tijdens de CeBIT het internet of things (iot) centraal. Bezoekers die tot nog toe alleen in theorie met iot te maken hebben gehad, kunnen in enkele minuten hun eigen toepassingen bouwen en in de praktijk uittesten. Het Duitse softwarebedrijf laat zien hoe dat gaat en toont tevens een aantal interactieve showcases.
Lerende robot
Veel aandacht trekt het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) met een robot die zich als een echte collega opstelt. Armar-6, een robot van de zesde generatie, hoeft niet te worden geprogrammeerd om werknemers te helpen. Dankzij kunstmatige intelligentie kan hij gemakkelijk nieuwe taken aanleren, door de mens te observeren of uit eigen ervaringen.
Professor Tamim Asfour demonstreerde op de beurs hoe de robot bijvoorbeeld kan leren een onderhoudsmonteur bepaalde gereedschappen aan te reiken. Zo werd de robot geconfronteerd met een situatie waarin normaliter twee werknemers nodig zijn om onderhoud aan een transportband te doen. De robot zag dat één werknemer ontbrak en bood spontaan zijn hulp aan. Samen met de onderhoudsmonteur haalde Armar een plaat weg, een karwei dat alleen met zijn tweeën kan worden gedaan.
De robot kan door vaak dingen te doen zijn vaardigheden continu verbeteren. Zonder extra programmering kan hij in verschillende industriële omgevingen worden ingezet en mensen assisteren bij moeilijke en stressvolle taken. Volgens prof Asfour gaat de robot steeds beter begrijpen wat iemands intenties zijn. De hoogleraar zegt dat het aanleren van taken grote overeenkomsten vertoont met de manier waarop kleine kinderen van hun ouders leren. Alles gebeurt zo intuïtief mogelijk.
Minibus via de cloud
De jonge Duitse autofabrikant e.GO Mobile presenteert in Hannover een nieuw soort elektrische minibus. De e.GO Mover is bedoeld om dagelijks forensen en gasten van Park&Ride-stations naar hun bestemming te brengen. Ontwikkeld worden on-demand-oplossingen die via de internet of things-cloud worden gecoördineerd. De Mover vormt een schakel tussen het privé-vervoer en het lokale openbaar vervoer. Wel tien tot twintig keer per minuut checkt het systeem of er reizigers klaar staan om te worden vervoerd.
Voorlopig zit er nog een chauffeur in de bus. Anders dan de Amerikanen willen doen geloven zijn autonome voertuigen volgens e.GO-topman prof. Günther Schuh nog niet veilig genoeg om zonder menselijke bestuurder te rijden. De minibus kan vijftien mensen vervoeren. De eerste testritten worden dit najaar verwacht. De autonome rij-functies worden samen met grafische chipfabrikant Nvidia ontwikkeld.
Drone voor diepe zee
Het Fraunhofer instituut toont haar inzending voor de wereldwijde competitie die Shell heeft uitgeschreven voor oceanografisch onderzoek. Een autonoom werkende drone kan in een etmaal op een diepte van vierduizend meter liefst 250 vierkante kilometer in kaart brengen. Met akoestische signalen moet het onbemande vaartuig zijn weg zien te vinden, aangezien op die diepte geen gps-signalen werken. Exploratie van de oceaan is momenteel nog zeer kostbaar. Maar met drones kunnen de kosten volgens onderzoekleidster Sarah Wieners met een factor tien omlaag.