Online shopping zit al een tijdje in de lift en webshops schieten als paddestoelen uit de grond. De concurrentie is dan ook bikkelhard. Heel wat bedrijven willen een voorsprong nemen en daar helpt de start-up Daltix hen een handje bij. Met online verzamelde retaildata zorgen ze voor meer inzichten en bijgevolg een concurrentieel voordeel. Big data, big business.
In augustus is het twee jaar geleden dat Jonas Deprez en Jan De Lancker Daltix lanceerden. Ondertussen heeft de start-up al een hele weg afgelegd. ‘We zijn al met vijftien, hebben we een kantoor in Lissabon en tellen al heel wat betalende klanten. Ronkende namen als Makro, Lidl en Gamma doen beroep op onze inzichten’, geeft founder Deprez aan. ‘Onze core business is big data inzichtelijk maken voor retailers en hun leveranciers. De door ons aangeleverde gegevens en dashboards moeten perfect door niet dataspecialisten geïnterpreteerd kunnen worden. Onze doelgroep zijn de marketing- & salesverantwoordelijken bij onze klanten. Zij kunnen op basis van deze online data de juiste beslissingen nemen. Met onze tools kunnen ze immers in realtime de prijzen, promoties en assortimenten van hun concurrenten bekijken en analyseren, op retailer-, op categorie- en tot op productniveau. Dit bieden we aan via abonnementsformule, maar ook losse projecten zijn mogelijk.’
Benelux
Daltix wil uitgroeien tot dé referentie in de Benelux op het vlak van retaildata. ‘Eigenlijk kijken we al verder’, glimlacht Deprez. We willen de Google van de retail worden. Onze data moet net zo makkelijk doorzoekbaar zijn en even compleet. Voor zowel retailers als hun leveranciers hebben we al een aantal kant-en-klare dashboards en oplossingen, maar we werken ook tailor-made projecten uit. Momenteel focussen we voornamelijk op branches als FMCG, Food en DIY, maar niets belet ons om dit verder uit te breiden. We tellen heel wat grote groepen als klant, maar ook kleinere bedrijven kunnen we door middel van benchmarks heel wat nuttige inzichten aanleveren. Dit kan trouwens perfect op Europees niveau, dus we hopen de Benelux snel te ontgroeien.’
Daltix slaagde er tot op heden in zonder extern kapitaal te groeien. ‘Het bootstrappen zit me in de genen’, zegt Deprez. ‘We mogen momenteel dan wel op eigen kracht groeien, we laten ons wel goed omringen. Een externe raad van advies en de ondersteuning door Brainpower zijn maar enkele voorbeelden van externe hulp. Met subsidies en leningen zijn we al een heel eind gekomen, maar we overwegen ondertussen toch een kapitaalronde. Over een gebrek aan interesse hebben we alvast niet te klagen.’
Internationaal team
Daltix beschikt over een jong en ambitieus team. ‘We zoeken momenteel nog bijkomende krachten, zowel in Boom als in Lissabon. Het gaat dan om ingenieurs, zowel junior als senior. Onze medewerkers komen uit alle uithoeken van de wereld, zeker in Lissabon. Het vinden van goede profielen blijft moeilijk, maar we zijn niet de enige startup die met dat probleem te maken heeft.’
Waarmee Daltix het verschil maakt bij zijn klanten? ‘Door gebruik te maken van technologie en heldere dashboards kunnen onze klanten onderbouwde beslissing nemen. Bovendien hoeven ze zelf geen dataspecialisten in dienst te hebben. Wij zorgen voor realtime inzichten in hun markt. Wij verzamelen de data voor hen, interpreteren ze en brengen ze vervolgens visueel aantrekkelijk in beeld. Onze klanten zijn zo een stuk competitiever, staan steviger tijdens onderhandelingen en weten wat hun belangrijkste concurrenten doen.’
Amazon cloud
De nieuwste technologieën worden ingezet om de dienstverlening mogelijk te maken. ‘Daarvoor maken we gebruik van de Amazon-cloud en Data Lake-technologie. Hiermee lopen we stevig voorop. In het buitenland hebben we wel wat concurrenten, maar dat zijn voornamelijk webscrapers met basisdata, die lang niet zo ver gaan dan onze analyses. We mogen onszelf op Europees niveau gerust uniek noemen. Die voorsprong willen we natuurlijk behouden en omzetten in een steeds groeiend klantenbestand’, besluit Deprez.