Het Brugse Hexalina en referentieplatform Quidprojobs introduceren een nieuw model voor online rekrutering. Quidprojobs.com laat bedrijven toe om rechtstreeks in contact te treden met sollicitanten door gebruik te maken van hun online netwerken. Wie een talent en bedrijf met elkaar verbindt, wordt daar ook voor vergoed. Het nieuwe platform gebruikt Ethereum-blockchain om transacties te valideren.
De digitale economie waarin grote online platformen opgang maken, opent op heel wat nieuwe mogelijkheden. ‘Een bedrijf als Airbnb bijvoorbeeld linkt verhuurders en gasten met elkaar en gebruikt beoordelingen om de reputatie van beiden aan te tonen’, zegt Francis Chlarie van Hexalina. ‘Op zich is dat een stap vooruit, maar als gebruiker ben je niets met die online reputatie buiten Airbnb. Ze zit vast aan het platform. Daar hebben wij nu een oplossing voor.’
Hexalina zette een ‘reputation-as-a-service’-concept op waarbij iedereen een online reputatie kan uitbouwen die vanuit zijn of haar netwerk wordt gevalideerd en opgeslagen in een blockchain. ‘We kunnen dan onder meer een cv en werkervaring laten bevestigen door derde partijen’, aldus Chlarie. ‘Maar ook jouw reputatie op verschillende platformen kan mee worden opgeslagen in de blockchain. Op die manier wordt je online reputatie transparant gemaakt en kan je er op verschillende platformen mee terecht. Je hoeft niet telkens van nul te herbeginnen.’
De toepassing is nu voor het eerst geïntegreerd in quidprojobs.com, een referentieplatform dat tegelijk een nieuw businessmodel introduceert. Iedereen kan geïnteresseerde bedrijven een kandidaat voorstellen voor een bepaalde job. Wanneer er een aanwerving volgt, wordt degene die de kandidaat aanbracht daarvoor vergoed. Oprichtster Veerle Seymus: ‘Door vacatures en talenten met elkaar in contact te brengen via online netwerken, kunnen bedrijven in contact komen met een massa ‘verborgen’ (lees: de niet-actief zoekende) talenten die buiten het bereik van recruiters blijven, alsnog bereiken. In de huidige war for talent die nog harder zal worden, is het een noodzaak om buiten de klassieke vijvers te kunnen vissen.’
Voor deze business zijn vertrouwen en geloofwaardigheid van het digitale platform cruciaal. Daarom sloten Quidprojobs en Hexalina een partnership af. Het referentieplatform maakt gebruik van de reputation-as-a-service api van Hexalina.
‘We combineren verschillende dimensies in een zogenaamde ‘network value score’ voor elke deelnemer op het platform’, legt Chlarie uit. ‘Dat betekent dat gebruikers veel meer krijgen dan een beoordeling in vijf sterren. Hun reputatie wordt bevestigd door interactie met anderen en de scores kunnen ook worden vergeleken met gelijkaardige deelnemers. Zo willen we vermijden dat mensen elkaar zouden promoten enkel en alleen om een hogere score te behalen.’
Die ‘network value score’ is een transparant gegeven: Hexalina slaat ze op in een blockchain. ‘Op die manier is de reputatie eigendom van elke individuele gebruiker en niet van het digitale platform. Ze wordt dus meeneembaar naar andere digitale platformen. Zo zorgen wij ervoor dat gebruikers zelf hun reputatie in handen houden en willen we samen met hen het monopolie van grote platformen doorbreken’, besluit Chlarie.
Hexalina zal deze reputation-as-a-service de komende maanden ook in het buitenland aanbieden.