De Belgische startup Spott werkt samen met het Eurovisiesongfestival om de tv-uitzending van de liedjeswedstrijd interactief te maken. Met Spott kunnen kijkers interageren met hun favoriete zangers, uitvissen wie hun kleding heeft ontworpen of liedjesteksten lezen.
Spott is een app waarmee tv-kijkers spullen die ze op het scherm zien, meteen kunnen aankopen. De app werd in 2016 gelanceerd en laat zich omschrijven als een soort ‘Shazam voor e-commerce’. Met de app kunnen kijkers in enkele klikken producten die voorkomen in tv-programma’s, reclamespotjes of online videoclips opzoeken en bestellen.
Het bedrijf heeft nu een overeenkomst gesloten met de organisatie van het Eurovisiesongfestival. Zowel tijdens de halve finales als tijdens de finale zullen tv-kijkers via de Spott-app informatie kunnen oproepen van de verschillende deelnemers. Niet enkel over welke kleren ze dragen, maar ook bijvoorbeeld hun teksten of hun biografie. Die informatie wordt door het bedrijf trouwens ook aangeleverd voor de Eurovisie-website en het officiële YouTube-kanaal.
Sinds de lancering is Spott al meer dan 215.000 keer gedownload. Het bedrijf beschikt over een database van zeventienduizend merken en zo’n 380 miljoen producten. In ons land heeft Spott deals met onder meer RTL en Medialaan (VTM, Q2). Het bedrijf is ook actief in Brazilië en nam recent zijn Amerikaanse concurrent Spylight over.