Bij een rekruteringsproces komt heel wat kijken, los van het feit dat geschikte medewerkers vinden niet altijd even evident is. Opvolging, feedback en ga zo maar door, zeker als er externe partijen zoals uitzend- of werving- en selectiekantoren bij betrokken zijn, er kruipt tijd in. De startup Rada-HR stroomlijnt sinds kort dit proces en met succes. Heel wat bedrijven en rekruteringskantoren zijn al overstag gegaan. Wij bekijken dit bedrijf dan ook even wat grondiger.
De startup Rada-HR zag nog maar een jaar geleden het levenslicht. Ik heb zelf ervaring met de uitzendsector en ik zag al een tijdje dat het allemaal veel efficiënter kon’, geeft Franky Anciaux, de zaakvoerder van de startup aan. ‘Met Rada-HR willen we rekruteringsprocessen faciliteren en automatiseren. Dit met voordelen voor zowel de eindklant, de rekruteringsbedrijven en de sollicitant. Samen met mij investeerde Herman Van den Keybus, een ondernemer die al jaren paperless werkt’, geeft Anciaux aan.
Stroomlijnen
Het platform, dat momenteel nog volop extra toepassingen krijgt, kan al heel wat. ‘Wij centraliseren alle overeenkomsten en communicatie met bestaande uitzend- en rekruteringspartners en dit op nationaal en lokaal niveau. Bedrijven kunnen hun vacatures op het platform zetten en de partners krijgen deze vacatures te zien en kunnen kandidaten voorstellen. Maar daar stopt het niet. Van voorstelling tot aanwerving of afwijzing, het hele proces wordt gemonitord. Het is zelfs mogelijk om door middel van een tijdslot, geprefereerde partners eerst toegang te geven. Maar ook nieuwe partners kunnen via ons platform gekoppeld worden’, zegt Anciaux.
Naast een overzicht bieden van de voorgestelde kandidaten en op het selectieproces, doet Rada-HR nog veel meer. ‘We koppelen ook alle overeenkomsten, de werkpostfiches en andere documenten in functie van dematerialisatie. We capteren bovendien alle data en zorgen voor glasheldere rapportages. Zowel richting bedrijf als richting rekruteringspartners. Zo brengen we de efficiëntie van de rekruteringspartners in kaart. Hier kunnen ze dan mee aan de slag om hun prestaties te verbeteren. Ze hebben bovendien op elk moment een overzicht van waar kandidaten zich in het selectieproces bevinden, hoeveel ze er hebben voorgesteld en de feedback op de kandidaten van de klant. Waardevolle info, dat staat vast.’
Internationale interesse
De startup mag dan nog maar in mei 2017 opgericht zijn, ondertussen telt het toch al tientallen bedrijven als klant en zijn er nog een aantal dossiers hangende. ‘We hebben inderdaad al heel wat bekende spelers als partner, en er zijn er heel wat die interesse tonen. Ons systeem valt makkelijk te koppelen met hun eigen systemen, we zorgen voor continue feedback en bieden overzicht, daar was duidelijk vraag naar. Ondertussen zijn er zelfs al bedrijven die uitzendkantoren voorstellen om met ons systeem te werken. Ook andere instanties tonen interesse, omwille van het gebruiksgemak en de transparantie van ons platform.’
Pas sinds begin dit jaar is Rada-HR volledig operationeel, maar er worden continu nieuwe functionaliteiten toegevoegd. ‘We bouwen nu een payroll module in functie van interne rekruteringsprocedures. Ook de integratie van een gecentraliseerde prestatiemodule en factuurcontrole staan nog op de roadmap, net als het koppelen met jobboards. Werk genoeg dus’, lacht Anciaux.
Eerst België
Voorlopig richt de startup zich enkel op België, maar daar zou tegen het einde van het jaar verandering in kunnen komen. ‘De vraag is er nu al van grote internationale uitzendgroepen en internationale bedrijven, maar we willen de software eerst helemaal op punt hebben. Dit jaar willen we bij alle Belgische spelers op de radar staan, om dan verder te kijken.’
Het succes van Rada-HR valt ongetwijfeld voor een stuk te verklaren door de lage instapprijs en de inzichten die het platform biedt. ‘We houden de instapkosten bewust laag om ons systeem ingang te laten vinden. De voordelen blijken dan al snel. We willen zo snel mogelijk naamsbekendheid verwerven. Recent gingen we een partnership aan met Imec en dit past perfect in het plaatje. Zij kunnen ons meer snelheid en bekendheid geven, net wat we nu nodig hebben. In het begin waren er veel vragen van uitzendkantoren. Ons systeem genereert immers heel wat data en legt werkpunten bloot. Maar ondertussen zien ze in dat het helpt bij het beter servicen van hun klanten. Bovendien verbetert door het gebruik van ons platform hun efficiëntie en zetten ze net meer in op externe rekrutering, besluit Anciaux.