Het Amerikaanse technologiebedrijf Amazon heeft op financieel gebied de start van het nieuwe jaar alvast niet gemist. De e-commerce-gigant wist zijn omzet in het afgelopen kwartaal met 43 procent op te krikken tot ruim 51 miljard dollar. De winst verdubbelde tot 1,6 miljard. Ook Google en Facebook lieten eerder deze week uitstekende cijfers zien.
De groei voor Amazon komt vooral uit zijn clouddienst Amazon Web Services, het bedrijf is in die sector de absolute marktleider. AWS alleen was goed voor bijna 5,5 miljard dollar omzet. De afdeling is nu goed voor elf procent van Amazon’s totale omzet, in het vorige kwartaal was dat ‘slechts’ 8,5 procent. Maar ook de webwinkel van Jeff Bezos floreert, al liggen de marges daar een heel stuk lager. Vorige week nog maakte Bezos bekend dat zijn bedrijf wereldwijd meer dan 100 miljoen Prime-abonnees heeft. Met zo’n Prime-abonnement vallen de verzendkosten voor klanten weg en krijgen ze toegang tot extra diensten als Amazon Video, een Netflix-concurrent.
Net deze week kwamen ook Google en Facebook met prima kwartaalcijfers voor de dag. Alphabet, de moederholding van Google waartoe ook bijvoorbeeld Nest en Waymo behoren, zag zijn omzet met een kwart stijgen tot 31 miljard dollar. De nettowinst verdubbelde bijna tot net geen 9,5 miljard. Een goed stuk van die stijging is wel te verklaren door nieuwe boekhoudregels. Sinds dit jaar waardeert Alphabet ook zijn niet-beursgenoteerde belangen aan marktwaarde. Een daarvan is het belang van Google in de taxidienst Uber, dat op zich is al drie miljard dollar waard.
Ook bij Facebook was het deze week feest. Ondanks de privacy-storm waar Mark Zuckerberg dit jaar door moest, wist zijn bedrijf bijna vijf miljard dollar winst te draaien in het eerste kwartaal, een stijging van 63 procent. Facebook heeft nu zo’n 2,2 miljard actieve gebruikers, dat zijn er dertien procent meer dan vorig jaar. Elke dag melden zich zo’n 1,45 miljard gebruikers aan. Veel last van alle schandalen lijkt het bedrijf dus niet gehad te hebben.