Kunstmatige intelligentie (ki of ai) staat voor een stormachtige ontwikkeling. Hier is sprake van een generieke technologie die mogelijk nog meer impact krijgt dan internet. In 2025 zal liefst 86 procent van de ondernemingen hiermee experimenten hebben gedaan. Nu ligt dit percentage nog op 5, terwijl minder dan 1 procent hier iets zinnigs mee doet.
Dit is de voornaamste boodschap tijdens de Huawei Global Analyst Summit 2018, die ’s werelds grootste leverancier van telecom-apparatuur de afgelopen dagen hield. Meer dan zeshonderd analisten en industrie-partners waren naar de Chinese high tech-stad Shenzhen gekomen voor Huawei’s ‘Global Industry Vision’ (GIV2025). De vierde industriële revolutie leidt naar een intelligente wereld waar alle dingen sensoren hebben, verbonden zijn met een snel netwerk en intelligent zijn.
Nieuwe zakelijke kansen
De digitale transformatie van het bedrijfsleven is in volle gang. Maar de meeste ondernemingen moeten nog heel wat aan hun it-infrastructuur doen. Minder dan 10 procent van de ‘enterprise applications’ zit in de cloud, een voorwaarde die volgens Huawei essentieel is om van de ai-technogie effectief gebruik te kunnen maken. Slechts 13 procent van de data wordt volledig benut. Volgens Huawei-topman Eric Xu hebben data alleen waarde als daar ook echt iets mee wordt gedaan. ‘Anders zijn ze alleen maar een kostenpost’, aldus Xu. Bedrijven die hun data onbenut laten, missen de nieuwe zakelijke kansen in het digitale tijdperk.
Huawei verwacht dat in 2025 de meeste organisaties explosief groeien in hun digitale adoptie. Xu: ‘Dan zullen liefst 85 procent van de ‘enterprise applications’ in de cloud zitten. 80 procent van de data worden dan daadwerkelijk gebruikt, terwijl een nog groter percentage met kunstmatige intelligentie bezig is.’
Echt intelligente smartphones
De enterprise-divisie van Huawei heeft de ondersteuning van ondernemingen bij de toepassing van ai tot het speerpunt van de strategie gemaakt. Klanten die weinig ai-experts in huis hebben, hoeven zo de boot niet te missen. De Chinese leverancier heeft het HiAI-platform ontwikkeld met ai in drie lagen: de cloud, apparaten waaronder smartphones en chipsets. Haar partners kunnen hiermee eigen ai-toepassingen ontwikkelen, nieuwe producten en diensten die een betere gebruikservaring bieden. De hele industrie kan zo inspelen op de mogelijkheden van echt intelligente smartphones. Via de Huawei-cloud komen ook op ai-gebaseerde diensten beschikbaar, die de grondslag vormen voor het ei (enterprise intelligence)-platform. Ook in de netwerken wordt volop ai-technologie gestopt. Later dit jaar presenteert Huawei heenvolledige ai-strategie compleet met een hele verzameling aan ai-oplossingen.
Door massaal ai toe te passen in het interne management en operaties wil Huawei zijn klanten en partners inspireren. Ai gaat in de haarvaten van deze Chinese multinational (omzet 92 miljard dollar) zitten.
Smart cities
Nu al is de enterprise-divisie die apparatuur levert aan het bedrijfsleven voor big data, de cloud en de ontwikkeling van smart cities, het snelst stijgende onderdeel. De omzetstijging is zelfs groter dan die van de consumentendivisie, die vooral smartphones verkoopt. De netwerkdivisie is nog wel de grootste omzetmaker, maar de groei vlakt daar af.