Telecomoperator Proximus ligt onder vuur omdat het VoIP-gesprekken kan afluisteren om ‘kwaliteitsredenen’. Volgens de Privacycommissie is dat mogelijk strafbaar, zo schrijft De Tijd.
De zaak kwam aan het licht tijdens een gerechtelijk onderzoek waarin een Proximus-medewerker werd verhoord. Daarin maakte hij melding van een systeem dat Proximus sinds juni 2017 gebruikt om spraakkwaliteit van VoIP-gesprekken te analyseren.
De opnames van die gesprekken kunnen maximaal vijf dagen bewaard worden. Het is voor de operator ook mogelijk om ze te doorzoeken en de inhoud te beluisteren. De Proximus-manager benadrukt wel dat het systeem ‘maar door een beperkt aantal mensen’ wordt gebruikt om de technische kwaliteit van de gesprekken te onderzoeken.
Volgens de Privacycommissie echter is het goed mogelijk dat Proximus hiermee in de fout gaat. ‘De strafwet is duidelijk over het geheim van communicatie’, zegt woordvoerster Caroline De Geest. ‘Als een derde partij daar kennis van neemt, moet die eerst toestemming hebben van alle personen die bij die communicatie betrokken zijn. Het maakt niet uit hoe kort de opnames worden bewaard of hoe weinig mensen ernaar kunnen luisteren. Alleen al het opnemen van communicatie waar je zelf niet bij betrokken bent, is strafbaar.’
Verweer Proximus
Proximus verdedigt het systeem. ‘De applicatie wordt enkel gebruikt voor de analyse van kwaliteitsproblemen van specifieke nummers’, aldus woordvoerder Haroun Feraux. De analysetool wordt volgens Proximus alleen gebruikt als de klant een probleem meldt en erom vraagt dat te analyseren.