Vanaf 1 april is Emergency Call, het systeem in nieuwe auto’s dat automatisch de meldkamer alarmeert bij een ongeluk, operationeel in alle lidstaten van de Europese Unie. De noodcentrales in de EU-landen kunnen voortaan deze zogeheten eCalls ontvangen en verwerken.
Bij alle nieuwe type auto’s en kleine bedrijfswagens die na deze datum goedgekeurd zijn en op de markt komen is eCall ingebouwd. Sommige auto’s kunnen nu al een eCall versturen. Autobezitters kunnen daarover informatie opvragen bij hun autofabrikant.
Bij een ongeval geeft het Emergency Call-systeem automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten als brandweer, politie, ambulance en bergers met betere informatie snel ter plaatse zijn. De meldkamers zijn geschikt gemaakt om de alarmberichten te behandelen.
Het systeem is een aanvulling op andere alarmeringsdiensten en moet bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersdoden in Europa. Het kan van levensbelang zijn als inzittenden door het ongeval zelf niet het noodnummer kunnen bellen. Het systeem maakt pas verbinding met het gsm-netwerk als een eCall wordt verstuurd.
Na drie jaar zal de Europese Commissie onderzoeken of het opportuun is om het systeem ook in vrachtwagens, bussen en andere voertuigen te integreren. In bestaande auto’s is het niet in te bouwen.
eCall
Een auto die voorzien is van eCall schakelt bij een ongeval automatisch de hulpdiensten in. Activatie gebeurt door sensoren die bijvoorbeeld met de airbags verbonden zijn. Het systeem legt vanuit het voertuig direct telefonisch contact met de landelijke noodcentrale. Voordat een spraakverbinding met de centrale tot stand komt (binnen paar seconden) worden gegevens over het voertuig en de locatie van het ongeval verstuurd. Deze auto’s hebben ook een knop waarmee een inzittende zelf contact kan leggen met de centrale (handmatige eCall).
Bron: Rijksoverheid