Een bedrijf zonder website, bestaat het nog? Heel wat creatieve (web)bureaus zijn dagdagelijks bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites voor hun klanten. Een enorme markt waar Hyperlane brood in ziet. Met hun cloudplatform wil Hyperlane het managen en online krijgen van websites een heel stuk makkelijker maken. Wij gingen alvast in gesprek met Dimitri Vandormael, één van de founders.
Hyperlane is niet uit het niets ontstaan. Het bedrijf bouwt verder op de expertise binnen zusterbedrijf Deltablue, dat al jarenlang cloud services aanbiedt aan kmo’s en grote bedrijven. ‘Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met Hyperlane’, geeft Dimitri Vandormael, één van de founders van Hyperlane aan. ‘We bieden nog steeds cloudoplossingen met Deltablue, maar voelden aan dat er ook andere opportuniteiten in de markt waren. We zagen dat er voor een grote groep creatieve agentschappen onvoldoende eenvoudige tools bestonden om hun sites betrouwbaar gemanaged te krijgen. Zo ontstond de opportuniteit om een schaalbaar productaanbod uit te werken.’
Enkele minuten
Heel wat van die digitale bureaus hebben dan wel uitstekende strategen, designers en ontwikkelaars aan boord, met hosting, servers en DevOps houden ze zich liefst zo weinig mogelijk bezig. ‘Hierdoor zien we dat ze meestal nog gebruik maken van de oude technologieën waarmee ze al jaren werken, zoals shared hosting of dedicated servers. Nochtans biedt cloud computing nieuwe oplossingen die veel performanter en betrouwbaarder zijn. Dit willen we realiseren met Hyperlane. Een online platform, gebaseerd op spitstechnologie, dat volledig geautomatiseerd werkt. Op enkele minuten tijd zet je websites op, kun je uitgebreid testen, sites klonen, managen en live zetten’, geeft Vandormael aan.
De klanten kunnen zich focussen op hun core business, terwijl Hyperlane zorgt voor het technische aspect. Hierdoor winnen ze heel wat tijd en geld. Het platform richt zich specifiek op digitale agentschappen die websites bouwen in WordPress en Craft cms, technologieën waar meer dan 30 procent van alle websites wereldwijd op draaien.
Testen
Het platform biedt standaard drie identieke omgevingen, waarbij de development en staging environments gratis te gebruiken zijn. ‘Pas vanaf de sites in productie gaan is Hyperlane betalend. Zo willen we de drempel voor nieuwe klanten verlagen en testing aanmoedigen. Eens klanten onze tool gebruiken gaan ze overstag voor het gebruiksgemak. We werken met een abonnementsformule met een vaste maandelijkse kost per website.’
‘De geoptimaliseerde en geautomatiseerde workflow, die bovendien voor een leek begrijpbaar is, zorgt ervoor dat digitale agentschappen snel kunnen inspelen op de noden van hun klanten. Hyperlane zorgt voor feilloze deployment van websites. De voorkant van onze toepassingen hebben we bewust heel eenvoudig gehouden, terwijl aan de achterkant heel wat innovatieve technologieën draaien. We gebruiken de best practices van containertechnologie en gooien er onze eigen saus over.’
Ondertussen zijn de eerste klanten aan boord en is het bedrijf van de twee founders Vandormael en Bram Pieters toe aan een groeiversnelling. ‘We doen het momenteel met drie fulltimers, maar kunnen ook rekenen op enkele freelancers en de structuur van onze andere onderneming, DeltaBlue. Het platform is zeer robuust en stabiel en we werken constant aan nieuwe features en verbeteringen. We tellen nu een tiental agentschappen als klant, maar willen opschalen. We zien mogelijkheden in België, maar denken eigenlijk al op Europees niveau. Op technologisch vlak zien we voorlopig geen echte concurrenten in de markt. We zijn er dan ook van overtuigd dat een snelle groei mogelijk moet zijn. De eerste kritieken zijn alvast unaniem positief’, geeft Vandormael aan.
Ervaring op de teller
Hyperlane heeft voorlopig geen extern kapitaal opgehaald. ‘Tot dusver financieren we inderdaad alles zelf. We houden wel van die pragmatische aanpak. Daarom dat we liever geen startup worden genoemd. Terwijl dat begrip vaak met jonge snaken die net beginnen wordt geassocieerd, hebben wij al meer dan twintig jaar ervaring op de teller in de hosting wereld. Voor veel bedrijven is hun site het visitekaartje van het bedrijf en dat laten ze liever niet aan een startup over. Wij kunnen onze ruime ervaring in de schaal werpen. Een troef die we graag uitspelen’, besluit Vandormael.