De ‘witte kassa’ heeft het horecalandschap aardig opgeschud. Een meer zakelijke aanpak was dan ook nodig. Natuurlijk heeft ook technologie daar zijn rol in te spelen. De startup Apicbase, voorziet in deze technologie voor de foodsector. Wij spraken met ceo Carl Jacobs over het platform en de mogelijkheden ervan.
Al in 2012 begonnen de founders over Apicbase na te denken, maar pas in 2014 werden de plannen geconcretiseerd. ‘Zelf was ik er van in het begin bij en we hadden met de vier founders, onmiddellijk alle kwaliteiten aan boord. Een developer, een salesprofiel, een productontwikkelaar en een chef, het ideale recept zo bleek’, geeft Jacobs aan.
Wat begon als een professionele, maar makkelijk te hanteren fotostudio voor chefs om hun creaties vast te leggen, groeide ondertussen uit tot een compleet platform voor de foodsector. ‘De afgelopen jaren zijn we inderdaad stevig blijven doorontwikkelen en kunnen we gerust spreken over een mini-erp voor de sector. Het softwarepakket is ondertussen matuur en koppelt ook met leveranciers, kassasystemen en verschillende externe databases. Van in het begin hebben we een aantal verstandige keuzes gemaakt, waardoor we snel en internationaal kunnen schakelen. Bovendien houden we het zeer gebruiksvriendelijk, zodat iedereen ermee overweg kan. We verloochenen onze roots niet.’
Een waaier aan functionaliteiten
Uiteraard is er nog steeds de hardware waar foto’s mee genomen kunnen worden, maar Apicbase heeft ondertussen ook een software component in de cloud. ‘Via ons management platform is het mogelijk alles over de voeding bij te houden en te structureren. Dit gaat van ingrediënten over recepturen, tot marge- en foodcost berekeningen. Ook nutritionele labels en informatie over allergenen kunnen in de cloud opgeslagen worden. Het vergroot de consistentie, uniformiseert de processen en optimaliseert de bedrijfsvoering. Onze Apic studio blijft uiteraard belangrijk en is ook geëvolueerd. Zo kun je van alle tussenstappen om tot een gerecht te komen, foto’s nemen, perfect om training guides samen te stellen’, haalt Jacobs enkele features aan.
Het klantenbestand telt naast gastronomische horecaklanten, ondertussen ook grotere spelers in de foodservice, die voeding bereiden voor anderen. ‘We tellen heel wat restaurants als klanten, die door onze tool professioneler aan de slag kunnen, maar ook de Sodexo’s en Unilever’s van deze wereld hebben hun weg naar ons gevonden. Hoe groter de klant, hoe groter de meerwaarde van onze software. Ze kunnen meerdere vestigingen met elkaar gaan vergelijken, de kwaliteit standaardiseren en alles traceren. Maar zoals eerder aangehaald, vinden we de kleinere spelers even belangrijk. We stoppen dan ook veel tijd in het onboarden van klanten en het tonen hoe ons platform werkt. De meerwaarde is voor elke klant anders en dat verduidelijken we graag ter plaatse.’
Internationaal schalen
Een verhaal dat begon met vier founders is uitgegroeid tot een startup met vijftien mensen aan boord. ‘Ondertussen zijn we stevig verankerd in België, maar in het komende jaar willen we fikse stappen zetten in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en eventueel ook Duitsland. Door de investering van zevenhonderdduizend euro die we vorig jaar hebben opgehaald, kunnen we onze groei versnellen en doordringen in deze landen. Tot op de dag van vandaag zijn we voornamelijk organisch gegroeid, maar nu is het tijd om een tandje bij te steken’, blikt Jacobs vooruit.
Voortdurend nieuwe features
Het SaaS-platform van Apicbase telt ondertussen een paar honderd klanten en wordt geregeld voorzien van nieuwe upgrades. ‘We blijven ontwikkelen. Ondertussen koppelen we via api’s aan heel wat andere software. Zo komt er binnen enkele weken een gloednieuwe stock management module aan. Al onze klanten kunnen daar onmiddellijk gebruik van maken. We voorzien de nieuwe features immers voor al onze klanten, ze hoeven er niet voor bij te betalen.’
De horeca professionaliseert en dat is een evolutie die ze bij Apicbase alleen maar toejuichen. ‘We surfen natuurlijk mee op die golf. Horeca wordt zakelijker en er wordt meer gemeten en geteld. Onze software automatiseert dit proces en speelt hier dan ook perfect op in. We zijn blij dat we aan deze omwenteling kunnen bijdragen en trekken zeker en vast mee aan de kar’, geeft Jacobs aan.
Ondertussen groeit Apicbase verder, al blijft het vinden van geschikte teamleden een uitdaging. ‘Daar kruipt inderdaad best wat tijd in, maar het lukt. Een grotere horde die we moeten nemen is ‘the pain of change’. De foodsector telt heel wat gewoontedieren die niet graag veranderen, ondanks dat hun technologie gedateerd is. Ze zijn vaak overtuigd, maar de wil om te veranderen is er niet altijd. Een hele uitdaging!’, besluit Jacobs.