In het Computable Café op Infosecurity.be kreeg Danielle Jacobs van Beltug de award uitgereikt voor IT Person of the Year. Danielle maakte van haar speech gebruik om nog eens uit te leggen waar ‘haar’ organisatie zich overal mee bezig houdt. En dat is heel divers.
In de Belgische it-wereld is ze al jaren een vaste waarde, maar toch was ze verrast (en vereerd!) dat ze deze award in ontvangst mocht nemen, zegt Jacobs. ‘Het is een mooie erkenning, niet zo zeer voor mij, maar vooral Beltug en het team achter Beltug. We willen werken op de prioriteiten en uitdagingen voor Belgische it-beslissers, dat gaat over mensen uit de bankenwereld, uit de farma, uit de industrie… we hebben ook geweldige toppers in onze board en ons stuurcomité.’
Brede scope
De scope van Beltug gaat heel breed, maar de aanpak van de vereniging is op veel domeinen gelijklopend: zorgen dat het wiel niet steeds opnieuw moet uitgevonden worden. ‘Neem bijvoorbeeld policies rond smartphones’, zegt Jacobs. ‘Alle bedrijven hebben die, dus waarom daar geen best practices en aanbevelingen rond opstellen. Idem voor GDPR. Voor veel ondernemingen is het belangrijk om de compliance te checken omdat zij eindverantwoordelijk voor hun data blijven. Daarom zijn we met zes bedrijven samengekomen om een vragenlijst te maken die dit soort bedrijven kunnen gebruiken. Later hebben we daar ook Google en Microsoft en IBM en zo er verder bij betrokken: als we jullie dit vragen, kan je dan antwoorden. En die vragenlijst is al honderden keren gedownload. En we hebben ondertussen ook al de oefening gedaan voor payroll consultants.’
‘Dit werk leidde bijvoorbeeld ook tot de oprichting van een ‘privacy council’. Specialisten die mekaar en beleidsmakers kunnen voeden met informatie. Beltug was daarnaast bijvoorbeeld ook betrokken bij het verlagen van het ‘voordeel alle aard’ voor smartphones. Dit is nu een realiteit geworden, de organisatie heeft er lang voor gepleit.’
‘Recente projecten gaan bijvoorbeeld over de plannen van de overheid om als derde speler om te treden in de telecommarkt en een derde netwerk aan te leggen. Natuurlijk lopen coax en kabel ooit tegen hun limieten aan’, zegt Jacobs. ‘Maar de vraag is of je dat met een derde netwerk gaat oplossen. Wij zijn niet de stem van Proximus of Telenet, maar er moet zeker een betere samenwerking komen tussen de spelers. Als je ziet dat de stoep wordt opengegooid om gas te leggen, waarna hij zes maanden later weer open gaat om fiber te installeren, weet je het wel.’
Cultuurverschil
Nog hoog op de prioriteitenlijst staat blockchain. ‘Veel bedrijven vragen zich af: wat betekent het voor mij? Ook hier moeten we mensen samenbrengen. Vaak speelt dan nog wel een cultuurverschil: veel blockchain-oplossingen worden ontwikkeld door jonge startups waar een heel andere mentaliteit heerst dan bij gevestigde bedrijven. Daarin kunnen wij helpen.’
Ook over softwarelicenties en contracten met cloud providers buigt Beltug zich. ‘Voor die licenties hebben we een code of conduct opgesteld’, vertelt Jacobs. ‘Wat de cloud betreft zien we vaak dat bedrijven het moeilijk en zeer duur vinden om er weer uit te geraken. En om hun data terug te krijgen. De EU is er ook al mee bezig, maar wij willen daar nog verder in gaan. Een vendor lock-in, daar zijn we absoluut op tegen.’
Internationaal
Beltug is dan wel een Belgische organisatie, ook op het internationale vlak speelt ze meer en meer mee. Onder andere door lidmaatschappen bij Intug en EuroCIO. ‘In die eerste kunnen we meewegen op zaken als roaming, 5G en IoT. Maar sowieso hebben we bijvoorbeeld 68 leden die internationaal actief zijn. En voor alle anderen wordt het regulerende kader ook mee internationaal bepaald.’
Naast al deze besognes, kijkt Beltug ook toe op een gezonde marktwerking. Jacobs: ‘Als je ziet dat Facebook zestien miljard dollar winst puurt uit veertig miljard dollar omzet, besef je wel dat de concurrentie nog beter kan. Initiatieven als PSD II kunnen daar inspireren. Via PSD II kunnen jonge, innovatieve bedrijven toegang krijgen tot bankgegevens, met toestemming van de klant natuurlijk. En zo kunnen ze daar innovatieve, nieuwe diensten rond bouwen. Zoiets zouden we ook kunnen doen met data.’
Hopelijk wordt dat dan wel geen eenzijdig Amerikaans of Aziatisch verhaal, besluit Jacobs. ‘Europa wordt nog te vaak voorbijgestoken door Amerikaanse en Chinese bedrijven. We kunnen best een tandje bijsteken.’