Telecomoperator Telenet neemt De Vijver Media volledig over, de holding boven het productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders Vier, Vijf en Zes. Telenet had al 50 procent van de aandelen in handen.
De verkopers van de andere helft zijn mediagroep Mediahuis (onder andere De Standaard, Het Nieuwsblad en NRC Handelsblad) en oprichters Wouter Vandenhauten en Erik Watté. Hoeveel Telenet op tafel legt voor de aandelen is niet bekendgemaakt. De nieuwe transactie komt niet als een complete verrassing want het was al langer bekend dat Telenet aasde op een groter belang in De Vijver Media. Vorige maand bevestigde Telenet-topman John Porter nog dat hij ‘constructieve gesprekken’ voerde met de andere aandeelhouders.
‘Door alleen eigenaar te worden van drie zenders en een productiehuis zal Telenet nog meer en sneller kunnen inspelen op vernieuwingen op gebied van kijkervaring of reclame’, luidt het in het persbericht. Op enkele jaren tijd is de pure telecomspeler geëvolueerd naar een volwaardig mediabedrijf. Door de macht te grijpen bij De Vijver kan Telenet zijn eigen wil doordrukken. In de concurrentie met bijvoorbeeld Netflix en Amazon is het voor Porter belangrijk dat hij de hele keten van een televisieproductie in handen heeft.
Nu al lanceert Telenet prestigieuze tv-reeksen zoals ‘Chaussée d’amour’ of ‘De Dag’ eerst op zijn eigen platformen in Play of Play More, alvorens ze op de reguliere kanalen los te laten. In de toekomst zouden zulke reeksen geïntegreerd kunnen worden in een digitaal luik met een bijhorende advertentiestrategie. Lineaire televisiezenders zien immers een verschuiving van televisie-advertising naar online advertising waar wereldspelers als Google en Facebook de dienst uitmaken.
Gelijktijdig aan de transactie met Telenet richten SBS Belgium (moederhuis van Vier, Vijf en Zes) en Mediahuis via een 50/50 joint venture een reclameregie op die online video-oplossingen en een crossmediaal aanbod zal bieden.
De bevoegde mededingingsautoriteiten moeten wel nog hun goedkeuring geven voor de transacties.