Telecomoperator Proximus heeft in 2018 goede cijfers neergezet. Aan de consumentenkant viel positief nieuws te rapen, maar zeker ook de professionele diensten en de ict-afdeling deden het goed.
Over het hele jaar 2017 zette Proximus bijna 5,8 miljard euro om, dat 1,6 procent minder dan vorig jaar, wat vooral aan groothandelsdochter BICS te wijten valt. De Ebitda (winst voor belastingen) tikt af op 1,82 miljard euro. Die stijging van 1,5 procent werd gerealiseerd door sterk te besparen. Netto hield Proximus 522 miljoen euro over, ongeveer hetzelfde als in 2016.
Zowel bij het internet-, televisie-, als mobiele postpaid-aanbod wist Proximus nieuwe klanten te charmeren. Het totale aantal unieke tv-klanten bedroeg 1.560.000, met 71.000 nieuwe abonnementen. Het totale klantenbestand voor vast internet is eind 2017 aangegroeid tot 1.983.000, een stijging met 62.000. Het aantal vaste telefoonlijnen daalde met 64.000 tot 2,6 miljoen. Het totale aantal mobiele klanten bedraagt 6.050.000 over 2017 met 145.000 extra postpaid-klanten en 41.000 bijkomende machine-to-machinekaarten. Het aantal mobiele prepaidklanten daalde wel met 225.000, vooral door de strengere regelgeving waarbij dit soort bellers zich verplicht moeten registreren. Een gemiddelde Proximus-beller verbruikt nu trouwens 1,63 MB aan data per maand.
Ook de triple play- en quad play-pakketten wisten heel wat mensen te overtuigen. Eind 2017 waren er in totaal 1.431.000 gezinnen en kleine ondernemingen met triple- en quad-play, goed voor 48,7 procent van het totale klantenbestand, een groei van 68.000 klanten over heel 2017.
Maar niet alleen bij consumenten deed Proximus het goed, ook op de bedrijvenmarkt was het een sterk jaar. In het laatste kwartaal deed ict er 9,5 procent groei bij ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2016 en ook Advanced Business Services zette positieve cijfers neer. Het volledige enterprise-segment was in het laatste kwartaal goed voor een omzet van 370 miljoen euro, een stijging van 3,5 procent. Bij groothandelsdochter BICS blijft de omzet wel achteruit boeren. De afdeling, die telefoon- en dataverkeer regelt in Europa en Afrika, kijkt al langer tegen negatieve cijfers aan omdat spraaktelefonie steeds meer terrein moet prijsgeven aan dataverkeer. De Ebitda daalde er met ruim 4 procent.
De overname van Telesign eerder dit jaar moet de mindere cijfers bij BICS compenseren. Telesign levert authenticatie- en mobiele ID-diensten aan bedrijven als Google, Facebook en Evernote en moet BICS omturnen naar een ‘digitale enabler’ die realtime en beveiligde digitale communicatie mogelijk maakt via de integratie van spraak-, messaging- en identiteitsoplossingen in eender welke web- of mobiele applicatie. De telecomoperator versterkt met de overname ook zijn aanwezigheid in de VS.
Voor 2018 wil ceo Dominique Leroy graag een stabiele binnenlandse omzet genereren, met een licht gestegen Ebitda. De kapitaalsinvesteringen zullen net als vorig jaar op ongeveer een miljard euro aftikken. Dat is wel exclusief eventuele spectrumveilingen.