De Belgische spoorwegen hebben een groot digitaliseringsplan van zeventig miljoen euro goedgekeurd. Dat schrijft De Tijd, dat de plannen kon inkijken. Er komt een nieuwe website, elektronische klantenaccounts en zo veel mogelijk smartphonetickets in plaats van papieren vervoersbewijzen.
Een eerste stap in de omwenteling is de modernisering van de NMBS-website die dringend aan een update toe is. De site wordt in een volledig nieuw kleedje gestoken en wordt repsonsive, zodat ze ook op smartphone en tablet gemakkelijker bruikbaar wordt. Met 2,5 miljoen bezoekers per maand is de NMBS-site een van de meest bezochte webstekken van het land, maar toch koopt maar 9 procent van de treinreizigers zijn ticket online. Met de nieuwe site hoopt de NMBS van veel meer gebruikers data te kunnen bijhouden over wie ze zijn, hoe ze reizen en wat ze willen. Zo kunnen dan meer gepersonaliseerde diensten worden aangeboden.
Zo zullen de betalingsmogelijkheden op de site uitgebreid worden met PayPal en Bancontact (in plaats van enkel kredietkaarten) en komt er een digitale versie van de tienrittenkaart GoPass. Er komt ook een uniek online klantenaccount voor elke reiziger waar die krediet kan opladen. Als zijn smartphone op de trein uitvalt, kan de treinbegeleider controleren of de reiziger het juiste abonnement of ticket heeft. Scannen met smartphone kan ook, zodat het krediet van het account afgaat en de klant verder kan reizen.
Wanneer precies de veranderingen bij de NMBS ingaan, is nog niet duidelijk. Bij de spoorwegen werken zo’n vijfhonderd it’ers, maar in het verleden liepen grote automatiseringsplannen bij het bedrijf vaak in het honderd.
Als er 1 ding is waar NMBS goed in is, dan is het vooral het anders voorstellen van cijfers en plannen dan ze werkelijk zijn …
Het extra budget dat NMBS eind 2017 in zijn meerjarenplan 2018-2022 voorzien had, specifiek om de digitalisering te versnellen, bedraagt bijna 200 miljoen euro. Dat is bijna 3 keer het bedrag dat men liet uitschijnen in maart.
Maar waarom hebt u dat toen niet gezegd mr. Ringers ?
Wel, we zijn het al een beetje gewoon dat NMBS het moeilijk heeft als het om correcte cijfers en transparantie gaat.
Maar sinds de wisseling van de wacht/macht bij het IT-filiaal YPTO wordt het helemaal te gek.
Zie hiervoor ook andere publicaties:
* https://www.computable.be/artikel/columns/digital-innovation/6231811/5658341/blyaert-betwist-de-trein-der-traagheid.html
* http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nmbs-topman-stapt-over-naar-d-ieteren/article-normal-955703.html
* https://www.lecho.be/actualite/archive/direction-nouveau-patron-pour-l-it/9997884.html
Na de grote aankondigingen over de toekomstige digitalisering onder de vroegere CIO, was het sinds begin april aan de nieuwe CIO om deze plannen ook beginnen uit te werken, en vooral te realiseren. Ik hoor het Sophie Dutordoir nog zeggen in Terzake, na de stopzetting van een ander megalomaan project van de directie Marketing & Sales (onder auspiciĆ«n van Bart De Groote en wat megalomane projecten betreft vooral Arnaud Wattiez), dat het gedaan was met de grote dromen, maar dat men elke 3 maand iets zou opleveren waar de reiziger, de klant, iets van zou merken. Zoals de nieuwe lay-out van de schermen in de Desiro’s: mooi! De stiptheid blijft dalen, mijn trein heeft nog altijd 8 van de 10 keer vertraging, maar als ik er dan toch in zit, zie ik tenminste hoeveel vertraging en welke diensten er beschikbaar in de stations waar ik niet moet zijn of waar ik geen tijd voor heb omdat ik moet lopen om mijn aansluiting te halen. Goed bezig zeggen ze bij ons …
Maar we wijken af… de digitalisering zou groots aangepakt worden, men had het allemaal onderzocht.
Toen de nieuwe CIO, Guido Lemeire, zijn diensten begon aan te sporen om de digitale roadmap niet uit het oog te verliezen, bleek toch wel zeker dat de betrokken directies in vele gevallen niet op de hoogte zijn van de digitale projecten die voor hen voorzien waren! En al zeker niet van de planning ervan. Misschien had er iemand (of meerdere “iemand”) aan de lijst van de gekende projecten, een hoop virtuele projecten toegevoegd, met virtuele planningen en budgetten, dat allemaal Digital Roadmap gedoopt omdat hij/zij dat een jaar eerder beloofd had/hadden? En wat nog beter was: het paste ook nog eens in het plaatje van de outsourcing van een groot stuk van de IT van NMBS.
Inderdaad, nog zo’n dossier van ettelijke miljoenen, zo ergens rond de 250 miljoen op 5 tot 7 jaar als ik me de gegevens goed herinner. Want zoals in het artikel aangegeven staat, brengen de 500 IT’ers niet veel terecht van de grote automatiseringsplannen…
Ten eerste, het zijn er geen 500, mr. Petitjean, het zijn er rond de 700! Waarvan wel maar een 40 % internen. Daar kom ik straks op terug.
Ten tweede: uit mijn dagelijkse ervaring kan ik aangeven dat het mislukken van vele IT-projecten, of boven budget eindigen, in de meeste gevallen te wijten is aan NMBS zelf, omdat men niet weet wat men wil, omdat men maar een budget voorziet zonder concrete requirements, omdat men continu van gedacht verandert, omdat men niet wil luisteren, omdat men het zelf beter weet, omdat men liever weer maar eens een nieuw pakket aankoopt met een spaghetti aan interfaces, … Je kan de NMBS het best beschrijven aan de hand van “Follow the leader” van Soca Boys. Nu naar links, dan naar rechts, maar altijd de nieuwe leider volgen… Het is om ziek van te worden… En dat zou nog goed uitkomen, want dan mag ik thuisblijven …
Maar ik ging nog terugkomen op die IT’ers…
Zoals in een ander artikel op deze site verschenen is (https://www.computable.be/artikel/nieuws/development/6032863/5440850/nmbs-trekt-honderden-miljoenen-uit-voor-digitalisering.html), is NMBS bezig met het outsourcen van een groot deel van haar IT-diensten, ondergebracht bij filiaal YPTO. Nog zo’n dossier opgestart onder de vorige CIO Giovanni Palmieri dat nu door de nieuwe CIO tot een goed einde moet gebracht worden. Zoals te verwachten is bij elke outsourcing, waren het personeel en de vakbonden niet echt te spreken over deze plannen. Maar wie daarop let is een kniesoor… Het zou toch vooral gaan om de huidige externen te vervangen! Yeah right …
Natuurlijk stonden de groten der aarde direct klaar om dit contract met open armen te ontvangen. Sinds begin van het jaar is men aan het onderhandelen met een shortlist van 5, die niemand kent, maar zo goed als binnen gans NMBS geweten is. Ja, u leest het goed, NMBS. Want ondanks dat de impact vooral bij dochter YPTO zal te voelen zijn, is men ook bij NMBS in vele gevallen niet gerust in de goede afloop van dit verhaal. Zeker als je weet dat ze allemaal offshore-diensten aanbieden in de gekende oorden zoals India, Pakistan, Singapore, …
Binnenkort valt de beslissing wie van Accenture, DXC, IBM, Atos of Tata Services de volgende jaren de gelukkige ontvanger van miljoenen van de Belgische belastingbetaler mag worden. Eender wie het wordt (hoewel algemeen aangenomen wordt dat Tata de beste papieren zou hebben als je weet dat de prijs doorslaggevend is), het zullen alleszins geen Belgische portemonnees zijn die gevuld gaan worden. Goed bezig, Belgische overheid en regering!
Maar ook hier zullen wel de nodige lange armen en vriendjes nog wel proberen tussen te komen, zoals bij elk groot aankoopdossier van NMBS, om de vetpot naar zich toe te trekken. Daar kunnen dan wel enkele honderdduizenden vanaf om uit te delen.
Het beloven nog leuke jaren te worden aan de ijzeren weg, maar jammer genoeg niet positief vrees ik, en al zeker niet voor de reiziger. Maar wie geeft daar nu om, als je zoveel miljarden mag uitdelen van de regering, naar eigen goeddunken, zolang je het maar goed kan verkopen? En de boer, hij ploegde voort …