Cryptocurrencies en blockchain, het zijn twee termen die je tegenwoordig veelvuldig hoort. Dat beide een mooie toekomst wacht, daar zijn ze bij de startup Investereum van overtuigd. Ze zetten er met hun kennisplatform en consultancy dan ook voluit op in. Wij willen natuurlijk graag weten wat zo'n kennisplatform inhoudt en waar de meerwaarde zit.
Cryptocurrencies mogen dan wel veel media-aandacht genereren, de meeste mensen weten er amper wat over. ‘De eerste gesprekken over Investereum vonden plaats in september 2017’, geeft Pieter Aertgeerts, één van de founders aan. ‘Samen met Gianni Brisson en Andrew Turner, kwam ik tot de conclusie dat er heel wat onwetendheid was en nog steeds is op het vlak van cryptocurrencies. Dat euvel wilden we uit de wereld helpen. Ons idee om een kennisplatform rond blockchain uit te bouwen zag toen het levenslicht. Begin januari 2018 gingen we dan effectief over tot de oprichting van ons kennisplatform. Er zijn drie pijlers: Investereum Blockchain Consulting, een Investereum Club en een Investereum Academy.’
Een complementair team
De kennis rond blockchain was bij de drie founders aanwezig en ook qua profiel vullen ze elkaar aan. Pieter Aertgeerts is een go-to-market manager pur sang. Gianni Brisson richtte eerder het internetbedrijf VibiT op en werd in 2016 bekroond met de Minds&More Customer Impact Award. Andrew Tuner is dan weer een productmanager, met een analytische geest, die thuis is in blockchain, cloud en cryptografie. Ook Laura Leyssens is er sinds de start bij, zij neemt de communicatie en evenementen voor haar rekening. Een team dat elkaar naadloos aanvult.
3 diensten onder één dak
‘Om te starten hadden we niet veel nodig. Een e-mailadres en een website’, glimlacht Brisson. We bieden nu drie verschillende diensten aan. Met Investereum Consulting willen we bedrijven ondersteunen in het vinden van opportuniteiten en uitwerken van concrete blockchain- en cryptotoepassingen. Met de Investereum Club willen we mensen bijstaan bij het kopen van cryptocurrencies en meegeven hoe ze er veilig mee kunnen omgaan. Tot slot is er ook nog onze Academy. Daarmee willen we scholen, instellingen, bedrijven en organisaties bijscholen over deze nieuwe technologie. Dit doen we door middel van lezingen en workshops. Zelf spijkeren we onze kennis nog dagdagelijks bij. Dat is ook nodig in deze snel veranderende markt.’
De drie founders kozen doelbewust voor consulting. ‘Het is een model dat weinig of geen investeringen vraagt’, geeft Turner aan. ‘De waarde zit in ons hoofd. We kunnen dus snel en gezond groeien, zonder externe financiering. Een mooi model. Of we bijkomende medewerkers aantrekken zal afhangen of we commercieel groeien, maar het levert geen bijkomende druk op.’
Middelpunt van belangstelling
Dat de blockchain-technologie en cryptocurrencies in het middelpunt van de belangstelling staan merken ze bij Investereum overduidelijk. ‘We merken de toenemende interesse elke dag. We zijn dan ook in gesprek met heel wat bedrijven in het binnen- en buitenland. De eerste samenwerkingen zijn trouwens al opgestart en er zullen er nog heel wat volgen’, geeft Aertgeerts aan. Ook onze Investereum Club telt al enkele leden. Ongetwijfeld gaat dit aantal de hoogte in als we binnenkort onze club-website lanceren. We mikken dit jaar toch op een honderd leden.’
Hoe de klanten bij Investereum terecht komen? ‘Ons eigen netwerk vormt de spil, maar ook Google Adwords, LinkedIn en contentmarketing zijn dankbare kanalen om klanten te werven.’
Eigen ontwikkelingen
Momenteel mag Investereum zich dan op de consultancy-markt storten, daar stoppen de plannen niet. ‘We geven toe, het kriebelt om zelf iets te ontwikkelen. We bestuderen momenteel de markt en bekijken de mogelijkheden. Het lijkt ons in de eerste plaats leuk en leerrijk. Maar momenteel is dat dus nog toekomstmuziek. Laat ons eerst maar onze marktpositie uitbouwen en de Belgische markt veroveren’, besluit Aertgeerts.