Achtentwintig teams namen dit weekend deel aan de eerste 'mobiliteits-hackathon' in Brussel. De winnaar werd uiteindelijk Team Induction. Met Mercury Life Saver ontwierpen ze een tool om slachtoffers van (verkeers)ongevallen optimaal te helpen, door hulpverleners sneller ter plaatse te loodsen.
De hackathon werd georganiseerd in de rand van de eerste mobiliteitstop van het consulting- en coachingbureau Junction en telde meer dan 260 deelnemers. Naast professionals namen ook meer dan 150 studenten deel uit onderwijsinstellingen uit binnen- en buitenland (hogescholen Thomas More, Vives, Karel de Grote, TSM Mechelen, VTI Menen, HS Augsburg (Duitsland), Universiteit Heidelberg (Duitsland), Howest, VUB en Hogescholen van Arnhem en Nijmegen (Nederland)).
De opzet was om de verschillende teams door middel van het voorleggen van zorgvuldig geselecteerde ‘challenges’ tot oplossingen te brengen, die ze vervolgens in een ‘business plan’ moesten gieten. Dat ging dan bijvoorbeeld over het optimaliseren van het fietsnetwerk in België of het verbeteren van de efficiëntie van bestuurder, voertuig en vloot. Ruim tachtig coaches stelden hun kennis en kunde aan de teams ter beschikking.
De overall winnaar, Team Induction, werd bekroond met een cheque van 2500 euro. Met hun ‘Mercury Life Saver’ creëerden ze een platform dat de ziekenhuizen en hulpverleners bij een ongeval kostbare tijd laat winnen en dat op een budgetvriendelijke manier. Daarnaast hebben ook bijvoorbeeld de overheid, verzekeraars en media baat bij hun data-collectie.
Drie andere ‘oplossingen’ kregen ieder duizend euro. ‘Autoflow’, een project van VUB-studenten, gebruikt kunstmatige intelligentie om het stadverkeer vlotter te maken. Het Duitse ‘Connected Cycling’ is een app die op zowel de veiligheid als het sociale gebeuren van het samen fietsen in de verf zet. En ‘Behavourial Driving Account (BDA)’, is ‘pay as you drive’-model waarbij ook de fiscaliteit wordt gebruikt om voertuigbestuurders tot een gedragswijziging te krijgen.