De investeringsmaatschappij BNP Paribas Fortis Private Equity neemt een minderheidsbelang in Outspot, een Belgische aanbieder van online groepsaankopen. Zo kan het bedrijf verder professionaliseren en het aanbod en de internationale activiteiten verder uitbouwen.
Outspot biedt sinds 2009 online groepsaankopen aan van producten die tijdelijk beschikbaar zijn. Het bedrijf groeide in 2012 via twee overnames uit tot een van de grotere spelers in de Benelux. In België kocht het Promocity, toen de derde grootste speler in ons land. In Nederland verwierf het GoShareThis. Eind 2015 nam Outspot bovendien Groupolitan over van Rossel om de positie in België verder te verankeren. Er werken circa twintig werknemers, voornamelijk in het hoofdkwartier in Sint-Martens-Latem.
Intussen heeft Outspot zijn Nederlandse activiteiten verder uitgebreid en boorde het bedrijf in 2014 Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje aan. Daardoor telt het vandaag circa zeventien miljoen leden. De omzet van Outspot stijgt jaarlijks met ongeveer 20 procent. De groei moet dit jaar nog versnellen via bijkomende overnames in het buitenland.
De oprichters van Outspot, de broers Stefan en Thomas Van Overbeke, houden het merendeel van het bedrijf in handen. ‘We zien in BNP Paribas Fortis Private Equity een dynamische en onafhankelijke partner die begrijpt waar we mee bezig zijn en die volop bereid is te helpen om onze plannen te realiseren’, zegt Thomas Van Overbeke. ‘We zijn enorm geëvolueerd sinds onze beginjaren, maar in e-commerce is het van groot belang om te blijven innoveren en te blijven inspelen op de wisselende noden en verlangens van de klant. Met een stevige internationale financiële partner aan onze zijde staan we sterker dan ooit om als een van de weinige puur Belgische e-commercebedrijven deze uitdaging aan te gaan.’