Ict-leverancier Infotheek trekt extra maanden uit om een nieuwe ceo te vinden. Dit vertelt een woordvoerster aan Computable. ‘We voorzien daarom dat Jordy Kool een aantal maanden langer aanblijft.’ In eerste instantie zou Kool tot 1 april 2018 de rol van ceo vervullen, maar dit wordt dus langer. Infotheek kijkt zowel in binnen- als buitenland naar geschikte kandidaten. Over hoeveel kandidaten er nog in het spel zijn en hoe de verhouding Nederlandse versus buitenlandse sollicitanten is, kan de zegsvrouw geen uitspraken doen.
In een exclusief interview gaf huidige Infotheek-ceo Jordy Kool aan dat hij wegens gezondheidsredenen zijn functie neerlegt. Ook vertelde hij dat een nieuwe ceo strategisch sterk moet zijn en dat het bedrijf een headhunter heeft ingeschakeld om de juiste kandidaat te vinden.
Algemeen directeur en cdo wel bekend
In januari maakte Infotheek wereldkundig dat het bedrijf Luuk Slaats, commercieel directeur van Scholten Awater, heeft aangesteld tot algemeen directeur (managing director) van de end user-divisie van de Infotheek Group uit Leiden. Daarnaast is Brian Speelman, voormalig ceo van Centralpoint.nl, aangesteld als chief digital officer (cdo).
Speelman geeft aan dat het zijn ambitie is dat bij alle Infotheek-labels minimaal tweederde van de orderstroom digitaal gaat worden. ‘Het product- en dienstenaanbod dat we nu vanuit zowel de end-user-divisie in de Benelux, als ook de distributiedivisie in Europa leveren, willen we digitaal maken. Ongeacht of het gaat om het opkopen van it -producten middels een trade-in portal, het verhuren via een rent portal of het aanbieden van nieuwe, end of life (eol)- of refurbished it-apparatuur via een geavanceerde webshop. Het doel voor 2018 is de transitie te maken van een analoog naar een digitaal bedrijf’, aldus Speelman. ‘Daar bedoel ik mee dat het enige dat we nog maar handmatig gaan doen, het voorbereiden van orders is, zoals het inpakken en refurbishen. Het bestellen van producten, koppelingen met erp-systemen, hr-systemen, facturen, pakbonverwerking en serienummerregistratie moeten straks allemaal gedigitaliseerd zijn. Een van de belangrijkste prioriteiten voor 2018 is het verbeteren van de internationale webshop voor de distributiedivisie.’
De woordvoerster geeft aan dat er geen verdere nieuwe functies in de directie te verwachten zijn.
Infotheek Group
Infotheek Group, opgericht in 1991, bestaat uit meerdere labels, opgesplitst in end user- en distributieactiviteiten. Beide divisies hebben een eigen directeur en focus. De eindgebruikerstak bestaat uit de merken Infotheek, Scholten Awater en Centralpoint.nl. De distributie-divisie voert de merken Xeptor IT Distribution, FlexIT Rent, netwerk distributeur GHS en Added Dimension.
De distributie-tak staat sinds december 2017 onder leiding van Stephan Derksen (43). Die managing director is sinds 2012 aan boord bij de groep. Zijn laatste functie was directeur Strategie en M&A. Vanuit die rol was hij verantwoordelijk voor de overnames van Infotheek Group.
Infotheek Group heeft ruim negenhonderd medewerkers in dienst, verspreid over zo’n twintig vestigingen in Europa. Het bedrijf kende in 2017 een omzet van bijna 750 miljoen euro.