Vorig jaar heeft de Economische Inspectie de helft meer meldingen over internetfraude gekregen dan in 2016. Dat schrijft Het Nieuwsblad op basis van cijfers die Kamerlid Leen Dierick (CD&V) opvroeg. Het parlementslid deed dat naar aanleiding van 'Safer Internet Day'.
Bijna negenduizend meldingen over oplichting en fraude kreeg het online meldpunt van de Economische Inspectie vorig jaar binnen. Het meldpunt is een initiatief dat de Inspectie opzette, samen met de federale politie. In 2016 werden er ‘maar’ zesduizend gevallen van online fraude gemeld.
Het merendeel van de meldingen gaat over fraude bij online aankopen en verkopen. Daarna komen ongewenste mails zoals spam en phishing. Ook de zogenaamde ‘Windows Scam’ blijft een plaag: hierbij belt een zogezegde medewerker van Microsoft je op omdat er iets mis zou zijn met je computer. Tijdens het telefoontje probeert de ‘medewerker’ zijn slachtoffer zo ver te krijgen dat hij schadelijke software installeert waarmee bijvoorbeeld bankgegevens onderschept kunnen worden. Het aantal klachten hierover verdriedubbelde tegenover vorig jaar.