Vervoersmaatschappij De Lijn overweegt zijn Retibo-project te dumpen. Het miljoenenproject zou niet naar behoren werken en al deels overbodig zijn, schrijft De Tijd. De Lijn zelf ontkent het bericht.
Het Retibo-platform omvat de zwart-gele toestellen waarbij reizigers met hun Mobib-chipkaarten betalen. Via de boordcomputer kunnen chauffeurs ook hun routebeschrijving lezen en de verkeerslichten beïnvloeden. Het contract (kostprijs: 97 miljoen euro) werd in 2011 gegund aan de Zaventemse ict-groep Prodata en moest tegen 2015 klaar zijn. Maar al snel werd duidelijk dat die deadline nooit gehaald zou worden. Uiteindelijk moest een Oostenrijks overnemer Prodata van het faillissement redden. De kostprijs van Retibo was dan al richting 150 miljoen gegaan. Momenteel is het platform nog altijd niet 100 procent operationeel. Zo is de integratie van biljetten, dagpassen en rittenkaarten in het Mobib-systeem nog niet rond. Ook de gebrekkige reizigersinformatie is deels te wijten aan vertragingen bij Retibo.
Ondertussen zet De Lijn ook alternatieve technologieën in. Via zijn smartphone-app verkocht het bedrijf al ruim 370.000 m-tickets. Er zijn ook plannen om met 3D-camera’s reizigers nauwkeuriger te tellen. Dat dreigt Retibo gedeeltelijk overbodig te maken. De Lijn zou daarom de goede stukken uit Retibo willen halen en de rest dumpen.
Bij De Lijn wordt het bericht sterk genuanceerd. Topman Roger Kesteloos zei op Radio 1 dat het systeem zeker behouden blijft voor de abonnees, maar dat er voor de occasionele reizigers wel wordt gekeken naar andere systemen zoals de digitale m-tickets en de sms-tickets. Verder kondigt hij de lancering van een digitale tienrittenkaart aan. Kesteloot erkent wel dat er problemen zijn bij de integratie van de dagpassen, biljetten en rittenkaarten.
Sp.a-parlementslid Joris Vandenbroucke neemt geen genoegen met de uitleg van Kesteloot. ‘Het is tijd voor een grondig onderzoek naar de wijze waarop De Lijn de introductie van ict-systemen beheert’, zegt hij. ‘De Lijn en nieuwe technologieën, dat is geen goed huwelijk, zo mag blijken uit de never ending story van vertragingen en oplopende facturen van Retibo.’