Facebook gaat nieuwe functies in zijn app inbouwen zodat gebruikers gemakkelijker kunnen aangeven welke persoonlijke informatie op welke manier door het bedrijf gedeeld mag worden.
Dat heeft coo Sheryl Sandberg van Facebook gezegd tijdens een bijeenkomst in Brussel. Concreet zal Facebook alle privacy-instellingen samenbrengen op een plaats zodat gebruikers deze gemakkelijker kunnen beheren. Het bedrijf gaat ook duizenden mensen extra in dienst nemen om te controleren welke inhoud er allemaal gepost wordt. Op die manier moeten haatboodschappen en discriminatie gefilterd worden, maar ook bijvoorbeeld ‘fake’ nieuws. Het bedrijf heeft al toegegeven dat het in het verleden te weinig heeft gedaan om misbruik van zijn platform te voorkomen.
Facebook zet deze nieuwe stappen om tegemoet te komen aan de GDPR, de General Data Protection Regulation die vanaf mei van kracht wordt in Europa. De regels zijn bedoeld om burgers meer zeggenschap te geven over hun data en hoe die verspreid wordt. Bedrijven die overtredingen begaan, kunnen een boete krijgen van maximaal 4 procent van hun wereldwijde omzet, met een plafond van twintig miljoen euro.
‘Onze apps richten zich al lang op het verlenen van transparantie en controle en dat biedt ons een goed fundament om aan alle vereisten van de GDPR tegemoet te komen en spoort ons aan te blijven investeren in producten en opvoedingstools die de privacy beschermen’, aldus coo Sandberg.