Europa heeft de slag om consumentplatformen zo goed als verloren aan Amerikaanse en Chinese bedrijven. Om de meubelen te redden moeten we ons nu best concentreren op het internet of things. Dat heeft Timotheus Höttges gezegd, de topman van Deutsche Telekom.
De topman van het telecomconcern deed zijn uitspraken tijdens de DLD-conferentie in München. Volgens Höttges is de B2B-markt, bedrijven die met elkaar zakendoen, dé arena waar Europa zich kan onderscheiden. Maar dan moeten we wel snel in actie schieten. Onze politici en bedrijven zijn immers nog te veel ‘meesters in het waarnemen’.
Hij riep verder op tot minder regulering van de telecomindustrie om investeringen in infrastructuur aan te moedigen. Op die manier moeten er bijvoorbeeld ook voldoende frequenties zijn om draadloze IoT-apparaten te kunnen verbinden.
Voor de Europese Unie ligt er volgens Höttges een belangrijke taak in het zorgen dat er een gelijk speelveld komt in de data-uitwisseling met Amerikaanse en Chinese bedrijven. De databescherming die daarbij gehanteerd wordt, moet op Europese lijst gestoken zijn. ‘Op dat punt zal het lastig zijn te onderhandelen met de Amerikanen en Chinezen. Daar moet de EU streng regulerend optreden.’