In ict is een planning van vijf jaar of langer niet meer aan de orde. Dat beamen ook Belgische it-manager en cio’s. Snelheid en flexibiliteit liggen alsmaar hoger. ‘Echte lange termijn-projecten van vijf jaar, dat hebben we niet meer.’
Vergeet het vijfjarenplan. Of om het met bergsport te vergelijken: weten welke berg te beklimmen is belangrijk, maar in tegenstelling tot vroeger ligt de weg naar de top niet helemaal vast. Dat maakt een it-plan van vijf tot tien jaar eigenlijk uit den boze. Het is onmogelijk om zo’n plan in steen te beitelen omdat de technologie zo snel verandert. En wat met planning van enkele jaren?
‘Langetermijn planning is er nog altijd’, stelt Henri Vanroelen, die sinds een jaar of twee cio is van hr-specialist SD Worx. ‘Maar het loopt anders. We weten wel welke bergen we willen beklimmen, bij ons is dat de onder meer de internationalisering van ons bedrijf. Maar de details van hoe we die beklimming gaan uitvoeren, liggen minder vast dan vroeger’, erkent Vanroelen.
Veel hangt af van de aard van het bedrijf. Uit een rondvraag bij vijfhonderd Amerikaanse bedrijven van onderzoeksbureau CompTIA aangehaald door cio.com, bleek dat slechts 34 procent van de hen momenteel een it-architectuurplan heeft voor een periode langer dan twaalf maanden. Maar hoe groter het bedrijf, hoe meer planning, en ook hoe langer die planning. Kleine bedrijven (1 tot 99 werknemers) houden zich het minst bezig met planningsactiviteiten, waarbij 41 procent er zelfs helemaal geen planning op na houdt.
Reis naar Spanje
Vanroelen vergelijkt het als cio met de reis van het gezin naar Spanje, die hij als kind beleefde. ‘Mijn ouders legden toen de route op voorhand helemaal vast, soms tot op de locatie waar ze met hun auto gingen tanken’, vertelt hij. ‘Als ik vandaag met mijn eigen gezin op reis ga, weten we even goed waar we finaal gaan terechtkomen, maar leggen de nodige flexibiliteit aan de dag om van onze route af wijken. Op basis van onze gps, een app als Waze of de verkeersinformatie op de radio. In ict is dat vandaag net zo.’
Cruciaal is dus de flexibiliteit. ‘Het gaat om de mogelijkheid om jaar na jaar je volgende mijlpaal te bekijken, en indien nodig die vlag te verplaatsen,’ vergelijkt hij. ‘Die flexibiliteit in het uitzetten van je doelstellingen, is vandaag de grote uitdaging. Vroeger lagen de details dus meer op voorhand vast.’
‘Geen vijfjarenplan meer’
Ook bij collega Rudi Peeters, cio KBC België & Group Functions, klinkt een gelijkaardig geluid. ‘Wij planten in it wel nog vlaggen op diverse topics rond een gewenste of verwachte toestand binnen drie à vijf jaar. En jaarlijks plannen we dan een bepaalde workload in die richting’, zo vertelt hij.
Peeters haalt ook een concreet voorbeeld aan: de overgang naar de publieke cloud. ‘Als we dat bijvoorbeeld binnen drie à vijf jaar willen bewerkstelligen, dan kijken we wat we nu moeten doen. En in functie van latere evoluties kunnen we dit dan bijsturen, zoals door het proces te versnellen of te vertragen.’
Bij KBC ligt de grens wel op ongeveer vijf jaar. ‘Echte lange termijn-projecten van vijf jaar of meer hebben we niet meer’, stelt Peeters. ‘En grote projecten worden agile gedaan waar we bij elke sprint iets opleveren en volgende sprints kunnen bijsturen’, vertelt hij. ‘We maken met andere woorden een backlog van functionaliteiten, geven die een bepaalde prioriteit en plannen een eerste sprint. Dan leggen we opnieuw prioriteiten vast voor een volgende sprint en zetten een maximaal bedrag en uiterste timing vast.’ De focus ligt dan telkens op wat Peeters omschrijft als een minimum viable product. Helemaal in de lijn van werken met agile en scrum dus.
Drie keer sneller dan toen
Agile werken lijkt vandaag wel hét ordewoord in de hedendaagse it-planning, en vooral om die flexibel te maken. Al wil Vanroelen van SD Worx dat ook wat nuanceren. ‘Wij werken op een agile-manier onder meer voor onze productontwikkeling’, stelt hij. Maar in andere domeinen is de traditionele en iets statischere it-aanpak, volgens hem, wel nog aan de orde. ‘Waar de snelheid van verandering klein of kleiner is. Bijvoorbeeld de interfaces met de banken, dat verandert niet zo heel snel. Een ander voorbeeld is infrastructuur. Als wij bijvoorbeeld ons eigen netwerk aanpassen, dan is dat iets dat minder snel verandert’, vertelt hij.
Los hiervan erkent ook hij dat de snelheid van uitvoering steeds toeneemt. ‘Toen ik twee jaar geleden voor een internationale groep werkte, deed mijn voormalige Amerikaanse werkgever meer dan een jaar over een grote overname’, vertelt hij. ‘Vorig jaar hebben we met SD Worx twee, naar onze normen, grote overnames gedaan in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Wel, die waren op vier maanden beklonken. Als it-afdeling moet je dit tempo kunnen volgen, en dus telkens je vlag kunnen verplaatsen.’