De supermarktketen Carrefour heeft 17 procent van de aandelen van de webwinkel Showroomprivé overgenomen, schrijft De Tijd. De Franse onderneming betaalt daarvoor 79 miljoen euro.
Met de nieuwe acquisitie wil Carrefour zijn online activiteiten versterken en sterker staan in e-commerce. Showroomprivé is gespecialiseerd in het verkopen van stockoverschotten (vooral in modeartikelen) aan lage prijzen. Het business model is ongeveer vergelijkbaar met dat van Vente Exclusive (eigendom van het Franse Vente-privée).
De overname is belangrijk voor de digitale strategie van de Carrefour-groep. Het bedrijf voelt de hete adem van de internetverkopen en moet zich aanpassen. Ook op eigen terrein duiken kapers op de kust op. Zo nam de Amerikaanse gigant Amazon de supermarktketen Whole Foods over, waardoor het zowel online als offline actief is. Het is niet uitgesloten dat er ook in Europa dit soort overnames gebeuren of dat Carrefour bijvoorbeeld zelf opgeslokt wordt. Ook de concurrentie van Carrefour ligt daar wakker van: de Franse keten Casino sloot onlangs een overeenkomst met de Britse e-retailer Ocado.
Carrefour is ondertussen ook aan het experimenteren met afhaalpunten voor online gekochte boodschappen, leveringen aan huis en een webshop waar ook andere bedrijven producten kunnen slijten. Het bedrijf wil ook meer winkels openen op zondag en de openingsuren vervroegen.