De Belgische mobile virtual network operator (mvno) Lycamobile krijgt van toezichthouder BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) een boete van 12.500 euro, zo schrijft Telecompaper. Het bedrijf werkt onvoldoende samen met de ombudsman voor telecom, zegt het BIPT.
De feiten zouden al zeker sinds 2016 plaatsvinden en worden door het BIPT als ernstig bestempeld. Lycamobile vertikt het op ‘welhaast systematische wijze’ om met de ombudsman samen te werken om op die manier klachten van klanten op te lossen. Het BIPT stuurde Lycamobile verschillende verwittigingen, zonder resultaat. De boete was aanvankelijk ‘slechts’ 10.750 euro, maar werd vanwege de ernst van de feiten verhoogd tot 12.500 euro. Lycamobile ontsnapt wel aan de maximumstraf, een boete van 5 procent jaaromzet.
Volgens het BIPT had ook de ombudsman zelf al enkele vruchteloze vergaderingen met Lycamobile. De toezichthouder gaat er dan ook vanuit dat ‘geen enkele klant van Lycamobile die zich tot de ombudsdienst wendt, zeker kan zijn van een behoorlijke medewerking’.
Lycamobile heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de boete. Het bedrijf kreeg vorig jaar ook al een boete aangesmeerd, omdat het de roamingwetgeving overtrad. De mvno is ook in Nederland actief.