De meeste mensen hebben ongetwijfeld al eens gebruik gemaakt van Google Maps. Maar wist je dat er ook een Belgische startup is, die als Premium Partner van Google in de Benelux licenties verkoopt voor bedrijfsmatige en commerciële toepassingen? Deze startup is Localyse en wij willen heel graag weten wat zij allemaal kunnen met deze Google-technologie.
Localyse werd in 2014 opgestart als Premium Partner van Google in de Benelux. Google Maps mag bij het grote publiek dan wel gekend zijn, voor bedrijven en organisaties zijn er ook heel wat al dan niet op maat gemaakte oplossingen mogelijk. ‘Bij Localyse verkopen we niet enkele licenties, we gaan een stuk verder. We werken op maat gemaakte oplossingen uit voor onze klanten. Deze behoren overigens vaak tot de top-100 bedrijven in België en Nederland’, geeft Chris Hoogwys, één van de oprichters van de startup aan.
Een gigantische toolbox aan mogelijkheden
Maar wat zijn die bedrijfsmatige toepassingen nu juist? ‘Daarbij mag je denken aan afstandsberekeningen om routes te optimaliseren, gps tracking, indoor navigatie en nog veel meer. Een hele waaier aan diensten waar bedrijven voordeel uit halen, hun dienstverlening door kunnen verbeteren of kosten kunnen besparen. Uiteraard is Google een klinkende naam en we kunnen de technologie van Google Maps aanbieden met alle services daarrond. Je kan Google Maps beschouwen als een gigantische toolbox en wij helpen onze klanten daar hun weg in te vinden. We tonen ze hoe ze specifieke tools nuttig kunnen aanwenden en implementeren in hun eigen processen’, zegt Hoogwys.
‘Klanten werken op een platform in de Google Cloud omgeving, waarmee ze vaak al vertrouwd zijn en kunnen ook gebruik maken van de Google Places api. Een onderscheidende en krachtige tool om contextuele informatie te geven over de plaats waar ze zich bevinden. Denk maar aan lokale winkels, bedrijven en eventlocaties. Ook de mogelijkheid om Google Streetview te benutten onderscheid ons van andere collega’s’, geeft Hoogwys enkele usp’s aan. ‘Een bijkomende troef is zeker dat we aan de hoogste standaarden qua service level agreements kunnen voldoen. Daar staat Google garant voor.’
Zwitserland als eerste stap
Samen met Dirk Lambrechts, de mede-zaakvoerder heeft Hoogwys al een hele weg afgelegd. ‘Ondertussen tellen we een tiental medewerkers, die voornamelijk commercieel actief zijn. Voor het development doen we beroep op freelancers die we op projectmatige basis kunnen inschakelen. De Cronos Groep heeft voor bijkomende financiële slagkracht gezorgd en we kunnen ook rekenen op hun backoffice om onze groei te ondersteunen. Na ons eerste jaar kwamen we in een stroomversnelling terecht. Ondertussen tellen we een vierhonderdtal klanten in België en Nederland en werken we samen met 60 procent van de top-100 bedrijven. Sinds oktober 2017 zijn we trouwens ook gestart in Zwitserland, een eerste stap naar een verdere Europese expansie.’
Naast een kantoor in Kontich bij Antwerpen, beschikt Localyse ook over een uitvalsbasis over de grens in Utrecht. ‘60 procent van ons klantenbestand bevindt zich in Nederland. Qua innovatie staan ze daar al wat verder, de markt voor geolocalisatie is er groter en er bevinden zich meer internationale headquarters, de partijen waar wij over het algemeen zaken mee doen.’
Ambitieuze plannen
Doorgroeien is het credo bij Localyse. ‘We zijn ambitieus. Tegen eind 2019 willen we een 25-tal mensen aan boord hebben en een omzet realiseren van om en bij de tien miljoen euro. Na Zwitersland volgen waarschijnlijk nog andere Europese landen.’
Ondertussen staan de ontwikkelingen bij Localyse niet stil. ‘We werken momenteel inderdaad aan verschillende kant en klare oplossingen voor klanten. Deze ontwikkelen we op vraag van de markt. Zo is er ondertussen een toepassing voor verkeersmonitoring waar bouwbedrijven en de mobiliteitsdienst van steden mee aan de slag kunnen en wettelijk toe verplicht worden (ODIQ). Maar ook enkele kleinere tools onder meer voor fraudebestrijding bij e-commerce sites breiden we verder uit. Momenteel hebben wel al een zes oplossingen klaar, maar daar komen er ongetwijfeld nog een heleboel bij’, geeft Hoogwys aan.
Op het vlak van Google Maps heeft Localyse natuurlijk geen concurrenten. ‘Spelers als Tom Tom en Geomaps komen we in sommige marktniches wel tegen, maar er speelt zeker geen bikkelharde concurrentiestrijd. We hebben elk onze eigenheid en troeven’, besluit Hoogwys.