Chatbots, messaging apps en video zullen in 2018 in het online sollicitatieproces een steeds grotere rol gaan spelen. Millennials willen vooral snel, makkelijk en zonder al te veel persoonlijke gegevens te delen de eerste stap zetten in het sollicitatieproces. Daarin spelen smartphones een steeds grotere rol.
Dat stelt recruitmentplatform Monsterboard na trendvoorspellingen voor 2018 en verschillende onderzoeken naar trends op de arbeidsmarkt. Daaruit blijkt onder meer dat de helft van de kandidaten liever niet zelf op zoek gaat naar de juiste baan, maar gevonden wil worden op basis van hun interesses.
‘Een derde van alle kandidaten en zelfs de helft van de twintig tot dertig-jarigen is gefrustreerd dat openbare informatie niet beter wordt gebruikt om relevantere vacatures aan ze te tonen. Voor werkgevers betekenen de nieuwe behoeften van kandidaten een flinke omslag in hun manier van denken en het recruitment proces’, vat Monsterboard samen.
Volgens de recruiters geeft meer dan de helft van de millennials aan dat ze het eerste contactmoment graag meer gepersonaliseerd zouden zien. Dat kan bijvoorbeeld via een video of persoonlijke chat. ‘Maar 88 procent wordt daarentegen liever niet gebeld voordat ze wat verder zijn in het recruitmentproces. Maar ze willen bij voorkeur wel met een druk op de knop solliciteren.’
‘Kandidaat wil direct mobiel solliciteren’
Sander de Bruijn, marketing directeur Monsterboard: ‘De grote uitdaging op dit moment, is dat werkgevers de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. Kandidaten verwachten dat alles kan via mobiel, maar helaas worden zij in de praktijk nog regelmatig teleurgesteld als zij zich via hun smartphone oriënteren op een nieuwe baan of direct mobiel willen solliciteren. Tegelijkertijd is er een grote schaarste aan talent in de markt. Als een werkgever kan en wil investeren in het optimaliseren van zijn sollicitatieproces voor mobiel, dan wordt het vinden van talent voor hem ook stukken makkelijker.’
Recruitment trends 2018
In gesprekken met arbeidsmarktexperts verkende Monsterboard de trends in recruitment voor 2018 verder. Hieruit is de volgende top 8 ontstaan:
1) Mobiel solliciteren wordt de norm
2) Chatbots zijn een no-brainer
3) Recruitmentprocessen worden professioneler
4) Internationaal werven weer belangrijker
5) Programatic advertising breekt door
6) Big Data worden nog belangrijker
7) Meer video gebruik voor vacatures en employer branding
8) Geen ellenlange sollicitatieprocedures en snellere beslissingen
bron: Monsterboard.
Vacatures op sociale media
Volgens de revruiter zullen werkgevers meer moeten investeren in hun mobiele sollicitatieproces om te blijven meedingen voor de juiste kandidaten in de markt. Om de strijd om talent verder op te voeren toont het bijvoorbeeld automatisch vacatures op de Facebook-, Instagram- en Twitter-profielen van gekwalificeerde kandidaten. Dat gebeurt op basis van hun interesses en vaardigheden.
Sander de Bruijn: ‘Als kandidaten jou niet meer uit zichzelf opzoeken, zal je ze zelf moeten attenderen en confronteren met jouw organisatie en vacatures. En dan doe je op de plekken die ze met hun smartphone bezoeken; op social media en bijvoorbeeld ook op blogs die ze regelmatig bezoeken.’
Bij het plaatsen van een vacature zoekt de social media-oplossing van de recruiter direct naar kandidaten op Facebook, Instagram en Twitter, die voldoen aan de door de werkgever gestelde criteria. De vacature wordt automatisch verstuurd en prominent getoond op de tijdslijn van potentiële kandidaten en doorgeplaatst op meer dan honderd websites die die zij regelmatig bezoeken. Ook zijn er apps waarmee kandidaten door te swipen direct kunnen solliciteren op een vacature.
In de blog ‘Recruitmenttrends voor 2018 (volgens de experts)’ gaat Monsterboard verder in op de digitale trends binnen werving.
De voorspellingen en trends zijn gebaseerd op de onderzoeksbronnen: Monster Recruiting Trends Study i.s.m. University of Bamberg 2017, Thinkbox for Monster 2017, Focus Group KANTAR TNS en gesprekken met experts.