Je aanmelden bij de receptie en een papieren bundel moeten invullen, het komt nog steeds veelvuldig voor. Als het aan Proxyclick ligt echter niet lang meer. Met hun cloud based software maken ze het mogelijk om via een tablet in te checken bij een bedrijf, al gaat hun dienstverlening een heel stuk verder.
Proxyclick lanceerde de eerste versie van hun software in 2010, al was de markt er toen nog niet helemaal rijp voor. ‘Wij lanceerden toen inderdaad onze eerste versie, samen met mijn vennoten Geoffroy De Cooman en Jean-Bernard van Zuylen hebben wij net versie drie gelanceerd. Tussen 2010 en nu hebben we een hele weg afgelegd en tien miljoen bezoekers geregistreerd. Ondertussen zijn we wereldwijd actief, tellen we klanten in meer dan vijftig landen (Airbnb, Vodafone, Dimension Data, …) en houden we kantoor in Brussel en New York’, geeft Gregory Blondeau, de managing director van Proxyclick aan.
Meer dan enkel digitaal registreren
Met hun software behoort een registratie op papier aan een receptie voor goed tot het verleden. ‘Onze software registreert bezoekers digitaal via een tablet, maar het doet veel meer dan dat. We bevinden ons op een kruispunt tussen een crm, toegangscontrole en vergaderzaalbeheer. Bezoekers registreren wordt een fluitje van een cent, je kan makkelijk een NDA of andere documenten laten invullen/ondertekenen en interne medewerkers verwittigen via een e-mail, een sms of een smartphone app dat hun bezoeker is gearriveerd. Bovendien beschikt het bedrijf ook over een dashboard dat gekoppeld kan worden met heel wat andere externe toepassingen. Denk daarbij maar aan het reserveren van vergaderzalen, het inplannen van een meeting in de agenda en het printen van badges’, duidt Blondeau enkele functionaliteiten.
‘We werken met een SaaS-platform en al onze klanten werken met dezelfde versie. Maandelijks komt er een update. Het systeem bestaat uit een iPad voor de bezoekers, een dashboard en een smartphone applicatie. Instappen kan voor kleine bedrijven gratis.’
Een groeiversnelling
Ondertussen groeide de startup tot een bedrijf met twintig medewerkers met wereldwijde klanten. ‘We hoeven daarvoor niet fysiek aanwezig te zijn, we vinden onze klanten door inbound marketing. Tot twee maanden geleden zijn we er in geslaagd om op eigen kracht te groeien, maar om dit proces te versnellen hebben we bijkomend kapitaal getankt. Deze investeringsronde leverde ons drie miljoen euro op, waardoor we er nu nog een tandje bij kunnen zetten. Er staan in 2018 dan ook tien nieuwe aanwervingen gepland.’
De omzet van de startup is de afgelopen drie jaar verdubbeld en ook voor 2018 wil het bedrijf de omzet verdubbelen.
Klantgerichtheid maakt het verschil
Ondanks het feit dat er heel wat apps zijn die pretenderen aan bezoekersmanagement te doen, zijn er maar weinig échte concurrenten. ‘Wereldwijd zijn er vijf bedrijven waarmee we in de clinch gaan. Al beschikken we wel over een aantal troeven. In Europa zijn we de grootste, omdat we multicultureel van instelling zijn en niet enkel communiceren in het Engels. We passen ons dan ook aan onze internationale klanten aan. In Dubai doe je anders zaken dan in Berlijn. Bovendien hebben we een aantal functionaliteiten zoals een ‘custom flow’ die collega’s niet hebben. Bovendien kunnen de vragenlijsten bij ons op maat aangepast worden en gaan we heel ver in klantondersteuning. Onze grootste troef moet echter de toekomstige apps-marketplace worden. Een omgeving waar verschillende apps gedownload zullen kunnen worden, waardoor de koppeling met andere toepassingen naadloos verloopt’, werpt Blondeau een blik op het onderscheidend vermogen van Proxyclick.
Een wereldspeler in onthaal
De ambitie op lange termijn is een wereldspeler worden op het vlak van onthaal. ‘Dagelijks gaan er honderdduizenden meetings door wereldwijd en daar willen we een belangrijke rol in spelen. Wij willen het proces van onthaal tot meeting en nog veel meer ondersteunen zonder fricties. Wij denken dat dit proces nog heel wat vlotter kan. Veiligheid en snelheid staan daarbij centraal. Kunnen aankomen en doorlopen zonder vervelende procedure, daar werken we naartoe. Dit maakt het voor het bedrijf ook sneller en goedkoper’, werpt Blondeau een blik op de toekomst.
‘Al bij al is de facility sector een conservatieve sector. De technologie in gebouwen is nog steeds zeer beperkt, al merken we een kentering. Smart buildings en PropTech zitten in de lift en daar willen we mee onze schouders onder zetten. We merken overduidelijk dat de marktweerstand afneemt en technologie steeds meer ingeburgerd geraakt’, besluit Blondeau.