Zowat de helft van de Belgische startups die actief zijn in media en entertainment groeien niet snel genoeg. Dat blijkt uit onderzoek van Telenet en Startups.be. Onvoldoende recurrente inkomsten, te weinig financiering, de kloof met de corporate wereld en te weinig internationale ambitie fnuiken de groei.
Hoewel bedrijven als Showpad, Collibra, Teamleader en NGData internationale potten breken, blijft het voor veel startups moeilijk om met sterke, substantiële groei aan te knopen. Telenet en Startups.be onderzochten het probleem specifiek voor 74 beginnende bedrijven in de telecom-, media- en entertainment-sector.
Daaruit blijkt dat ongeveer een op vier startups in dit segment met minder dan 10 procent per jaar groeit. 18 procent groeit met 10 à 20 procent. Het goede nieuws is dat toch 30 procent groeicijfers van 100 procent of meer kan voorleggen. Ook qua omzet blijft bijna de helft (46 procent) steken op minder dan honderdduizend euro per jaar. Slechts 5 procent klom boven het miljoen. Bijna tweederde heeft minder dan vijf werknemers en maar de helft van de ondervraagden willen in 2018 drie of meer mensen aanwerven.
Om te kunnen groeien en overleven moeten Belgische startups zo snel mogelijk internationaal doorbreken, zegt Frederik Tibau van Startups.be. ‘De Belgische markt is te klein en te gefragmenteerd en veel startups hebben te weinig solide inkomsten. Ook het aantrekken van de juiste profielen is problematisch. Developers zijn moeilijk te vinden, maar ook sales- en marketing-mensen zijn lastig te vinden. En hoewel er voldoende geld in de markt zit, blijft het moeilijk om grote investeringen op te halen.’ Veel startups vinden investeerders en kapitaalfondsen ook veel te conservatief en te risico-avers. Wil een beginnend bedrijf veel geld ophalen, moet het dan ook over de landsgrenzen heen kijken.
Ploeteren
Er blijft ook een serieus cultuurverschil bestaan tussen startups, de publieke sector en grote, gevestigde bedrijven. Alle drie spreken ze een andere taal en het is moeilijk om mekaar te vinden. Corporates vinden vaak dat startups te weinig ambitie hebben, geen begrip hebben van hun behoeften en niet weten hoe ze hun idee fatsoenlijk moeten pitchen. Ook Telenet, de partner in dit onderzoek, bevestigt dit.
‘We zitten vaak niet op dezelfde golflengte’, zegt Erik Vervloet, vice president new business & startup acceleration van Telenet. ‘Startups ploeteren vaak tijdens pitches of kunnen niet aantonen wat ze nu precies voor bedrijven kunnen betekenen. Tegelijk zijn zij vaak gefrustreerd over de lange tijd die bedrijven nodig hebben om te beslissen over investeringen.’