Kledingketen JBC test op Campus Corda in Hasselt een winkelconcept voor de toekomst. Het bedrijf profiteert van de kennis van de tientallen startups die op de campus zitten om de laatste nieuwe snufjes uit te proberen, zo schrijft De Tijd.
De winkel die is ingericht in Hasselt is geen echte winkel, maar eerder een soort laboratorium. Pas als de technologie rijp genoeg is, worden de nieuwigheden uitgerold in het winkelnetwerk van JBC. Hier test het bedrijf bijvoorbeeld interactieve beeldschermen die hun boodschap aanpassen aan de persoon die er voor staat. Of systemen die bijhouden waar, hoeveel klanten er op een bepaald ogenblik waren op een bepaalde plek in de winkel. Met die informatie kan de inrichting dan geoptimaliseerd worden.
Nog een interessante nieuwigheid is het slimme pashokje, waarin een tablet staat. Met die tablet kan de klant de verkoopster de opdracht geven om bijvoorbeeld een kleedje in een andere maat te komen brengen.
Voor JBC is de testwinkel een plek om te vissen wat werkt en wat niet, de retailsector wordt immers overspoeld door nieuwe snufjes waardoor bedrijfsleiders niet altijd meer de bomen door het bos zien. Het moet bollebozen ook inspireren om voor de keten te komen werken en het bedrijf te profileren als een aantrekkelijke werkgever.